Den amerikanska banken JP Morgan är skeptisk mot gruvsektorn. Den senaste tidens uppgångar ger tillfälle att ta hem vinster, då den stagnerande tillväxten, mest noterbar i Kina, motverkar effekten från Feds stimulanser.
Foto:Fredrik Persson/Scanpix
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från KP SverigeAnnons
Banar väg för nordiska solcellsbolag i tillväxt
Filip Wiqvist, vd på KP Energy.
Det senaste decenniet har marknaden för solenergi vuxit med 108 000 procent. En av pionjärerna på den svenska solmarknaden hjälper nu återförsäljare och installationsbolag att möta en efterfrågan som inte bara ökar, utan också byter skepnad.
Var fjärde solcellsanläggning som installerats på ett svenskt villatak sedan 2012 har byggts av material levererat av KP Energy. Intresset för solenergi har exploderat sedan företaget startade för elva år sedan – och gruppen av slutkunder har breddats, berättar Filip Wiqvist, vd på KP Energy.
– Tidigare låg slutkundens fokus på det tekniska, nu är fokus på värdet som tekniken skapar. Dessutom vill slutkunden, oavsett om det handlar om en villaägare eller lantbrukare, inte bara ha solpaneler. Nu vill de ha ett komplett energisystem. För att möta skiftet i efterfrågan har vi ökat vårt fokus på lösningar för laddning och energilagring, säger han.
Distributören KP Energy erbjuder nyckelfärdiga system, produkter och tjänster inom cleantech. Grunden är en digital plattform med affärsverktyg som de cirka 2 000 återförsäljarna och installationsbolagen, KP Energys kunder, kan använda för att designa solcellsanläggningar, skicka offerter, beställa kvalitetssäkrat material och projektleda installationer.
– Vi arbetar även för att inkludera finansiella tjänster i vårt erbjudande. Många av installationsbolagen får problem med likviditeten när de växer snabbt. Här har vi inlett samarbeten med aktörer som erbjuder krediter som kan avlasta. Våra tjänster möjliggör för bolagen att accelerera sin tillväxt och växa på ett hållbart sätt, säger Filip Wiqvist och fortsätter:
– Eftersom vi är en stor spelare känner vi ett stort ansvar för branschen. Många av bolagen är unga och behöver stöttning. Vi ser att vi kan ge dessa bolag rätt förutsättningar.
KP Energy är en av Sveriges ledande distributörer inom solenergi, laddinfrastruktur och energilagring och en del OK-Q8 AB. Uppdraget är att hjälpa energibranschen accelerera omställningen genom att leverera avancerade produkter och tjänster på ett enkelt och hållbart sätt, till hundratals återförsäljare i Norden.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KP Sverige och ej en artikel av Dagens industri