Hoppa till innehållet

Annons

Råvaror: Priserna sjunker

Råoljepriset var fortsatt ned på tisdagen efter den sena måndagshandelns oväntade och tvära nedgång.

Fedex prognossänkning på tisdagseftermiddagen tyngde sentimentet, eftersom den föranleddes av allmänt sämre ekonomi i både Europa och Asien och därmed förknippad återhållsamhet i det dyrare expresstjänstesegmentet.

Brent-oljan i första terminsposition noterades ned 1:04 dollar till 113:30 dollar per fat, medan WTI-oljan hade backat 0:59 dollar till 96:03 dollar klockan 18.45.

Några definitiva förklaringar till måndagens oljeprisfall presenterades inte på tisdagen, men priset höll sig alltså kvar på den lägre nivån. Bland händelser som tyngde rapporterades att Saudiarabien enligt en tjänsteman i Persiska viken nu pumpar upp olja i en högre takt än förut.

"Marknaden är fortsatt bearish. Den lyftes av förra veckans stimulanseufori, men togs ned på marken igen av måndagens svaga Empire State-rapport", sade Bjarne Schieldrop, chefsråvaruanalytiker vid SEB i Oslo, till Bloomberg News.

Den rapport Bjarne Schieldrop syftade på var måndagens Empire State Manufacturing Index, som mäter affärsförhållandena för industrin i staten New York. Rapporten kom in klart sämre än väntat.

Kopparpriset fick viss näring av NAHB-index, det amerikanska bostadsbyggnadsindexet, som var starkare än väntat. Vid 18.45 var kopparpriset oförändrat och därmed bättre än övriga basmetaller undantaget zink.

"Om vi ser tecken på en ljusare bostadsmarknad är det en jättestor händelse för koppar och ekonomin", sade Matt Zeman, strateg vid Kingsview Financial i Chicago, på telefon till Bloomberg News.

"Bostadsmarknaden är i princip nyckeln till allting: om den förbättras så går arbetsmarknaden också bättre, så det handlar inte bara om byggarna", fortsatte han.

På ädelmetallfronten har Lonmins gruvarbetare i konflikthärjade Sydafrika gått med på en 22-procentig löneökning och på att få 245 dollar för att återvända till arbetet. Oron för platinabrist avtog och platinapriset gick ned från 1.670 till 1.620 dollar per uns på nyheten.

Noteringar 18:45
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin -0,59 USD 96,03,00
Brent, första termin -1,04 USD
112,75



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)

Koppar 0 USD 8.301
Zink +12 USD 2.101
Aluminium -14 USD 2.153
Nickel -460 USD 17.760
Bly +12 USD 2.270
Tenn -120 USD 21.475



Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld +5,43 USD 1.766,88
Silver +0,4200 USD 34,63



Jordbruksråvaror (pris/pund, majtermin)
Bomull +0,0073 USD 5,281944

Innehåll från IntelliplanAnnons

Rekryterings- och bemanningsföretagens hemliga vapen - smarta affärssystem från Intelliplan

Mer än hälften av de stora företagen i rekryterings- och bemanningsbranschen använder sig av Intelliplans molntjänster för att matcha rätt kandidat med rätt arbetsgivare. Deras heltäckande affärssystem hanterar även försäljning, schemaläggning, ekonomi och uppföljning. 

– Vi är med och gör morgondagens arbetsplatser ännu bättre genom att tillhandahålla moderna system som underlättar och förbättrar processerna, säger Nathalie Nydahl, Intelliplans COO.

Hur säkerställer de stora rekryterings- och bemanningsföretagen att de verkligen jobbar på bästa sätt med tillsättningar? Vilka plattformar använder de för att bygga flexibla kandidatbanker respektive få koll på försäljning, marknadsföring och administration?

Faktum är att över hälften av de stora företagen i branschen använder sig av system från ett och samma företag för alla dessa områden. Intelliplans molntjänster – som går under namnen Intelliplan och Zerolime – är både den digitala motorn mellan arbetssökande och arbetsgivare, men även ett heltäckande affärssystem för allt annat ett rekryterings- och bemanningsföretag har behov av – till exempel säljstöd, schemaläggning och lönehantering.

– Vi brukar säga att alla på företaget – säljarna, rekryterarna, konsultcheferna och ekonomipersonalen – kan jobba i systemet hela dagarna. Vi har funnits i 26 år och har hela tiden utvecklat systemet, vilket gör att vi idag vågar slå oss för bröstet och säga att vi varit en viktig del i branschens snabba utveckling under de här åren, säger Nathalie Nydahl, COO Intelliplan.

”Fördomar eller andra mänskliga faktorer ska inte påverka tillsättningar”

Nathalie har tidigare jobbat med rekrytering och bemanning hos en av de stora aktörerna i branschen och vet därmed hur Intelliplans system fungerar ute hos kunderna.

– Jag vet hur viktigt det är att ha rätt verktyg för att lyckas. Då kan man anställa rätt person till rätt uppdrag utan att fördomar eller andra mänskliga faktorer påverkar beslutet på ett negativt sätt. Man sparar också både tid och pengar med ett smidigt system. Vi gör morgondagens arbetsplatser bättre genom att tillhandahålla moderna system som underlättar och förbättrar rekryterings- och bemanningsprocesserna, fortsätter Natalie.

Stort inflöde av kandidater

Sättet att nå kandidater har förändrats mycket under de senaste åren. Förutom traditionell annonsering måste företagen i dag vara närvarande på sociala medier. Kandidatbankerna ser också helt annorlunda ut.

– Den digitala utvecklingen har gjort det lättare att strukturera kandidaterna i kompetenser, lönenivåer, geografiskt och så vidare. Med rätt upplägg här kan våra kunder målstyra processerna så att man snabbt hittar rätt kandidater till respektive tjänst.

Jessica Lind, lönechef på Uniflex, är en av de kunder som använder systemet.

– I Intelliplans rekryteringsstöd har man möjlighet att få med screeningfrågor vid annonsering. Detta underlättar otroligt mycket för oss då vi har ett stort inflöde av kandidater. Det gör att vi snabbt kan hitta personer som matchar våra kunders behov, säger Jessica Lind.

En sömlös användarupplevelse

Jonas Åkered, systemansvarig på Poolia, uppskattar att Intelliplan erbjuder en skräddarsydd helhetslösning.

– Intelliplan har ett bra system där man ser hela flödet digitalt, från första kontakt med kund, till att rekrytera och anställa och slutligen bemanna. Tack vare många bra samarbetspartners kan Intelliplan också erbjuda lösningar inom sälj, search, signering av avtal samt referenstagning. Detta ger en sömlös användarupplevelse, säger han.

Intelliplan vill inte bara vara en systemleverantör utan även en partner som bidrar med expertis och kunskap. Det gör man bland annat via en blogg, whitepapers, webbinarier etcetera.

– Som kund hos oss tar man automatiskt del av den utveckling som sker i branschen. Vi får ju mycket data och insikter som vi använder i den löpande utvecklingen av våra system och det är en av de sakerna som är unikt med oss, avslutar Natalie.

Om Intelliplan

Intelliplan grundades i slutet av 1990-talet och har sedan dess varit Nordens ledande systemleverantör för bemanning och rekrytering. Med verktygen Intelliplan och Zerolime, erbjuder de skräddarsydda lösningar där allt från försäljning, rekrytering, bemanning och ekonomi kan samlas i samma verktyg. 

Du hittar mer information på www.intelliplan.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Intelliplan och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera