1515

Råvaror: Oljan faller tungt<br />

Råoljepriset fortsatte ned på tisdagens förmiddagshandel efter en kraftig nedgång på måndagen. Bas- och ädelmetallerna följde färg, där nedgångarna hänvisades till vinsthemtagningar från förra veckans starka uppgångar.

Brent-oljan i första terminsposition noterades ned 0,49 dollar till 113,30 dollar per fat, medan WTI-oljan hade backat 0,51 dollar till 96,11 dollar klockan 11.40.

På måndagskvällen rasade priset på WTI och Brent plötsligt cirka 3 dollar utan någon direkt förklaring varför. Nu på tisdagen finns fortfarande inga tydliga förklaringar på vad som hände.

Enligt handlare som Reuters har talat med var de stora prisnedgångarna inte drivna av fundamenta, utan triggades troligen av låg handelsvolym på grund av den judiska helgdagen, nedgångar på aktiemarknaden samt spekulation om en möjlig frigöring av amerikanska strategiska lager.

"Huruvida detta skulle vara en försäljning som var fundamentalt driven... liten chans. Jag kan inte tänka mig det. Detta var helt enkelt många människor som gjorde samma sak under samma tid, de agerade på rykten om ett frigörande av strategiska lager, och adderar du det till svaga aktiemarknaden och euron får den perfekta stormen", sade Jim Ritterbusch vid Ritterbusch & Associates till Reuters.

Enligt vad CNBC rapporterade var nedgången "tekniskt" betingad, att flera aktörer sålde samtidigt av algoritmbaserade skäl.

CME Group som driver Nymex där WTI handlas uppgav samtidigt att de inte hade märkt av några tekniska problem i samband med att priserna sjönk på olja, gas och eldningsolja, enligt talesmannen Chris Grams. Commodity Futures Trading Commission, CFTC, har inlett en undersökning i ärendet.

Noterbart är att råoljan fortfarande inte har återhämtat sig från tappet, investerare verkar se rimliga prisnivåer.

Vita Huset klargjorde också att man inte har ändrat sin position vad gäller de amerikanska strategiska oljelagren och att "alla alternativ är kvar på bordet", enligt talesmannen Jay Carney.

På tisdagskvällen publicerar American Petroleum Institute sin inofficiella rapport över de amerikanska råoljelagren. Inför energidepartementets rapport på onsdagen väntas råoljelagren ha stigit med 1,0 miljoner fat, medan bensin- och destillatlagren spås ha ökat med 1,5 respektive 1,0 miljoner.

Samtidigt fortsätter protesterna mot den amerikanska nidfilmen i muslimska länder att stötta oljepriserna, och konflikten mellan Iran och Väst sätter också sin prägel.

Basmetallmarknaden i London fortsatte att präglas av vinsthemtagningar, och kopparns tremånaderstermin noterades vid lunchtid ned 71 dollar till 8.230 dollar per ton. Zinkpriset hade samtidigt tappat 17 dollar till 2.072.

"Marknaden verkar vara försiktig, och fokuserar återigen på de nuvarande förhållandena på marknaden - i synnerhet oro över Kinas fastighetsmarknad", skrev ANZ Banking Group i ett marknadsbrev.

Statistik visade under morgonen att priser på nya hem i Kina föll i augusti i 19 av 70 städer jämfört med juli. Motsvarande utfall föregående månad var nio städer.

Järnmalmspriset fortsatte att återhämta sig på måndagen. Spotpriset på järnmalm vid Tianjin-hamnen i Kina, ett benchmarkpris för marknaden, noterades på 105,10 dollar per ton, den högsta nivån sedan 21 augusti. Därmed har priset återhämtat sig drygt 20 procent sedan bottennoteringen för knappt två veckor sedan.

Guldet var ned 5 dollar till knappt 1.757 dollar per uns, medan silver var ned 0,12 dollar till 34,085 dollar.

"Marknaden har stigit kraftigt i spåren av ECB:s obligationsköpserbjudande, kinesiska infrastruktursatsningar och Feds QE3, så vi är inte överraskade att se priserna konsolideras. Ytterligare vinsthemtagning verkar vara på gång", skrev William Adams, analytiker vid Fastmarkets, i en rapport citerad av Bloomberg News.

Noteringar klockan 11.40:
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin -0:51 USD 96:11
Brent, första termin -0:49 USD 113:30
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin):

Koppar -71 USD 8.230
Zink -17 USD 2.072
Aluminium -18 USD 2.149
Nickel -299 USD 17.921
Bly -17 USD 2.241
Tenn -395 USD 21.200
Ädelmetaller (pris/uns, spot):

Guld -4:90 USD 1.756:55
Silver -0:12 USD 34:085
Jordbruksråvaror (pris/pund, majtermin):

Bomull +0:0054 USD 0:7587


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?