1515

Stockholmsbörsen: Under <br />nollan i väntan på Bernanke<br />

Stockholmsbörsen fortsatte att handlas något ner, i likhet med utvecklingen i Europa på torsdagen. Avvaktan inför Federal Reserves räntebesked klockan 18.30 i kväll har präglat finansmarknaderna under torsdagens handelssession.

"I dag väntar vi oss att Federal Reserves räntekommitté beslutar om ytterligare lättnadsåtgärder, inklusive QE3. Men då jobbstatistiken för augusti, publicerad den 7 september, var något svagare än förväntat har de flesta marknader redan prisat in QE3", skrev Deutsche Banks valutastrateger i ett marknadsbrev på torsdagsförmiddagen.

Stockholmsbörsens OMXS30-index noterades 0,3 procent ner till indexnivån 1.082,7 kring klockan 13.15. Omsättningen uppgick då till 3,5 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. Inklusive Burgundy, Bats Chi-x samt Turquoise, uppgick den till 4,9 miljarder.

I Europa var FTSE, DAX, CAC och Euro Stoxx samtidigt mellan oförändrat och -0,6 procent.

Goldman Sachs har sänkt riktkurserna för Volvo och Scania med 16 respektive 12 kronor till 110 respektive 120 kronor, alltjämt med upprepade rekommendationer neutral respektive sälj. Aktierna retirerade 1,7 respektive 2,0 procent till 89:35 respektive 122 kronor.

SSAB var ett annat svagt presterande bolag med 0,7 procents nedgång för A-aktien. Vanligtvis volatila Nokia tappade 0,8 procent, konkurrenten Apple lanserade på onsdagskvällen Iphone 5.

H&M backade 0,1 procent. Bolagets brittiska konkurrent Next meddelade i samband med sin rapport att försäljningen i augusti och september varit en besvikelse. Next sjönk 6 procent i London och H&M:s försäljningssiffror för augusti väntas på måndag.

Credit Suisse har sänkt Nordea till neutral, från outperform, medan Handelsbanken dragits ned från neutral till underperform. Nordea tappade 0,9 medan en initial nedgång i Handelsbanken skiftade till en uppgång på 0,3 procent. Vidare har investmentbanken plockat bort SEB från sin fokuslista och anger Swedbank som ny favorit inom nordisk banksektor. SEB och Swedbank steg 1,0 respektive 0,3 procent.

SEB:s finanschef Jan Erik Back säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att bolagets fokus skiftats mot avkastning och optimering av kapital. I rådande miljö har banken satt avkastningsmålet ett par procentenheter över kapitalkostnaden, vilket i praktiken innebär 13 procent.

ABB var 0,6 procent högre på 127 kronor. Bolaget höll en kapitalmarknadsdag i London på onsdagen, som bland annat medfört en riktkurshöjning från Nordea, upp till 140 från tidigare 134 kronor.

Electrolux, med en viktig del av sin verksamhet i USA, steg 1,2 procent i öppningshandeln. Barclays och JP Morgan var aktiva nettoköpare. Federal Reserve väntas leverera ett nytt program för tillgångsköp med inriktning mot bostadsobligationer (MBS:er) efter svensk börsstängning på torsdagen.

Precise Biometrics och Fingerprint, som båda steg kraftigt på onsdagen inför lanseringen av Iphone, var 5,7 respektive 4,6 procent ned. Precise Biometrics handlas på torsdagen utan rätt till deltagande i kommande nyemission.

Shamaran, som lyfte drygt 13 procent i Kanada på onsdagskvällen, han stiga 11 procent i Stockholmshandeln innan aktien handelsstoppades. Någon information om orsaken har ännu inte framkommit.


Innehåll från NesteAnnons

Alla lösningar behövs för att lösa klimatkrisen

2019 var den sammanlagda fossila oljekonsumtionen 4,525 miljoner ton. Cirka hälften av denna gick till transportsektorn. Medan elektrifiering kommer att vara en viktig pusselbit för att minska utsläppen, täcker den i dagsläget bara en del av behovet. Därför är det oerhört viktigt att ta tillvara på samtliga idag tillgängliga energislag för att reducera utsläppen.

Energibolaget Neste har i över 70 år strävat efter att tillgodose behovet av bränsle- och energilösningar. Efterhand som förutsättningarna har förändrats, har företaget varit banbrytande i sitt arbete att utveckla nya metoder och produkter för en smartare och mer hållbar framtid; idag rankas Neste som ett av de hållbaraste bolagen i världen. 

– Vi vill vara en självklar del av lösningen på den rådande klimatkrisen. Därför utvecklar vi lösningar som fungerar både här och nu, och i framtiden, säger Andreas Teir, VD för Neste Sverige. 

Inget hållbart bränsleslag räcker ensamt

Andreas förklarar att det är lätt att att sätta sitt hopp till nya metoder och tekniker, men att det för närvarande inte finns något hållbart bränsleslag som på egen hand kan svara upp mot de behov som finns. Elektrifieringen av samhället är till exempel en viktig pusselbit, men den är ännu inte fullt utbyggd. Det understryker vikten av en samverkan mellan olika energislag för att möta utmaningarna. 

– Undersökningar pekar på att en kombination av drivmedel tillsammans med elektrifiering av transport är lika effektiv som enbart elektrifiering vad gäller att reducera utsläppen och därtill väldigt kostnadseffektiv ur ett samhällsperspektiv. Därför satsar vi starkt på helt förnybara biodrivmedel, en lösning som är fullt gångbar och som sammantaget kan ersätta över 1000 miljoner ton olja till 2040 – ett värdefullt komplement till andra lösningar.

Minska växthusgasutsläppen med upp till 90 procent

En bransch som har ett stort behov av alternativa bränslelösningar är byggsektorn. Branschen är transportintensiv och med över 800 000 fossildrivna maskiner och transporter står sektorn för cirka 10 procent av alla koldioxidutsläpp bara i Sverige. 

– Att ställa om en sådan maskinflotta skulle vara både komplext, dyrt och tidskrävande. Vi kan inte vänta på full elektrisk omställning. Med Neste MY Förnybar Diesel kan byggföretagen – utan att behöva investera i nya fordon eller att bygga om motorer – minska sina utsläpp med mellan 70 och 90 procent, jämfört med fossil diesel. Det är cirka 1 miljon ton per år, en enorm skillnad.

Förnybar diesel av 100 procent förnybara råvaror

Neste MY Förnybar Diesel baseras på 100 procent förnybara råvaror - ett faktum som även gäller Nestes förnybara flygbränsle.

– Med flygbranschen som exempel blir vinsterna med biodrivmedel ännu tydligare. Allt fler börjar resa igen efter pandemin och dessa resenärer efterfrågar ett klimatsmart och hållbart sätt att flyga. Att elektrifiera världens flygplansflottor kommer dock att ta väldigt lång tid; därför behövs en lösning här och nu. Vi är övertygade om att förnybart flygbränsle är en stor del av svaret, avslutar Andreas.

Om Neste
Neste: grundat år 1948, 4 800 anställda globalt
Världens största producent av förnybar diesel och förnybart jetbränsle raffinerat från avfall och restprodukter. 2020 hade Neste en omsättning på 11,8 miljarder euro. Det jämförbara rörelseresultatet var 1,416 miljoner euro.
År 2021 valdes Neste till det fjärde mest hållbara företaget i världen.

Läs mer på www.neste.se 

Twitter: @NesteSverige

Mer från Neste

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Neste och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?