De italienska arbetsgivarnas lobbyorganisation Confindustria sänker sin prognos för Italiens tillväxt 2013 till -0,6 procent, från tidigare prognos på -0,3 procent i juni. Det rapporterar Bloomberg News.
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från Svea BankAnnons
Från skrubben till toppen – så blev de proffs på att hitta kunder åt andra
Niklas Waara Åhrlin grundade Brightsales.
När Niklas Waara Åhrlin grundade Brightsales satt han ensam i en liten källarskrubb med en fast övertygelse om att det fanns en stor efterfrågan på bokare av kvalitativa säljmöten. Det visade sig stämma.
– Behovet är stort och konstant. Men under pandemin behövde vi en kontokredit för att klara oss och i dag är vi marknadsledande inom mötesbokning och nykundsbearbetning, säger han.
Att hitta nya kunder och boka möten som genererar nya affärer är en svår och tidsödande konst. Det är dessutom svårt för företagen att rekrytera den kompetensen internt, framför allt bland tjänsteföretag. Det var den insikten som fick Niklas Waara Åhrlin att år 2010 dra igång Brightsales vid 21 års ålder.
– Jag hade jobbat med nysälj sedan jag slutade gymnasiet och visste att jag var på rätt spår med en bra affärsidé, säger Niklas Waara Åhrlin.
Med sig hade han snart medgrundaren Emil Sjöberg.
– Vi sprang fort och växte snabbt och hade väl lite hybris, trodde att vi kunde erövra världen över en dag. Vi levde efter devisen ”det löser sig” och det gör det ju alltid. Men med åren har vi också lärt oss att det behövs mer struktur för att växa på ett bra sätt. Så vi har hela tiden utvecklat oss och blivit bättre.
Allt föll med pandemin
Men när pandemin slog till våren 2020 kom den stora prövningen. 80 procent av företagets kundstock försvann.
– Allt föll. Det var ju ingen som ville boka fysiska möten länge, säger Niklas Waara Åhrlin.
Brightsales bestämde sig för att inte säga upp personalen, för att kunna vara startklara vid pandemins slut. Men företaget blödde och de behövde finansiellt stöd i väntan på vändningen.
– Vi överlevde tack vare våra lojala kunder och Svea Bank. De erbjöd en kontokredit som gjorde att vi kunde ta oss igenom den värsta krisen. Det gav oss också tid att tänka om för att hitta nya vägar framåt.
Så småningom kunde Brightsales fasa över till digitala säljmöten.
– Men det tog ändå 8–9 månader innan kunderna var mogna för digitala möten. Fram till dess var vi tvungna att klara likviditeten. Många av våra konkurrenter gick omkull, men vi klarade oss och det är vi otroligt tacksamma för.
Hittat nya vägar framåt
I dag är bolaget marknadsledande inom mötesbokning och nykundsbearbetning, har 25 medarbetare och en omsättning på 20 miljoner kronor. Och de växer snabbt med hjälp av kontokrediten.
– För oss är kontokrediten bättre och billigare än lån. Vi betalar en mindre månadsavgift och utöver det betalar vi ingenting förrän vi faktiskt använder krediten. Vi betalar bara för de pengar vi behöver, de dagar vi behöver dem, säger han och fortsätter:
– Många banker erbjuder en liknande tjänst, men det som särskiljer Svea Bank är att de är personliga och har en service gentemot sina kunder som inte andra banker har. Jag kan ringa dem för att bolla och få råd kring hur jag ska tänka för att klara upp- och nedgångar i likviditeten. Det är en stor trygghet.
Brightsales har också passat på att göra om sin affärsmodell. I dag är verksamheten digital och bygger på en abonnemangstjänst, vilket ger stabilare intäkter.
– Vi är betydligt mer datadrivna i dag och kombinerar professionella mötesbokare med en AI-tjänst som analyserar marknaden, konkurrensen och även säljsamtalen. På så vis kan vi få mer vetenskaplig information istället för enbart känslomässiga bedömningar, säger Niklas Waara Åhrlin.