Annons

Råvaror: Prisuppgångar efter tyskt godkännande

Förmiddagens optimism på råvarumarknaden efter att den tyska författningsdomstolen meddelat att den ratificerar stödfonden ESM mattades av framemot kvällen.

WTI-oljan i första termin var vid klockan 18.30 ned 0:10 dollar till 97:07 dollar per fat, medan Brent hade stigit 0:33 dollar till 115:73 dollar per fat.

Båda oljeslagen var tidigare under dagen markant dyrare. Oljelagren i USA steg enligt energidepartementet med 2 miljoner fat, medan förväntningarna låg på en minskning med 2,9 miljoner fat enligt Bloomberg.

Samma rappor tvisade på en ökning i råoljeproduktionen med 0,7 procent till 5,53 miljoner fat per dag under 1-7 september. Nivån kan jämföras med när orkanen Isaac härjade förra veckan och produktionsvolymen sjönk till 5,49 miljoner fat per dag, vilket var den lägsta nivån sedan september 2011.

"Det finns alldeles för mycket olja för att priser på dessa nivåer ska vara hållbara", sade Todd Horwitz, chefsstrateg vid Adam Mesh Trading Group till Bloomberg News om WTI-priset.

På metallfronten steg platinaterminen till sin högsta nivå på fem månader i New York efter oro bland gruvarbetare i Sydafrika, som är världens största platinaproducent.

Guld tappade 0,3 procent i New York efter att tidigare på onsdagen ha varit upp 0,7 procent. Även kopparpriset var ned något. Enligt Morgan Stanley kommer Kinas tillväxt att landa på 7,5 procent i år, vilket skulle vara den lägsta takten på 22 år. Morgan Stanley är åtminstone den femte banken som spår detta.

"Det finns för få köpare i marknaden, eftersom fundamenta inte rättfärdigar priser på de nivåer vi har sett", sade Jeffrey Friedman, senior råvarumäklare vid RJO Futures i Chicago, till Bloomberg News.

"Om man inte köpte koppar för en vecka sedan kan man lika gärna vänta och se vad Fed gör", sade han med hänvisning till det Fedmöte som inleddes på onsdagen.

Noteringar kl 18.30
WTI, första termin -0:10 USD 97:07
Brent, första termin +0:33 USD 115:73



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)

Koppar -2 USD 8.088
Zink -1 USD 2.016
Aluminium +5 USD 2.085
Nickel -156 USD 16.669
Bly -9 USD 2.120
Tenn +100 USD 20.780



Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -1:40 USD 1.730:80
Silver -0:5000 USD 32:99



Jordbruksråvaror (pris/pund, majtermin)

Bomull -0:0181 USD 0:7312

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Har 50.000 fordon i flottan – så hjälper de kunderna att nå sina mål

Pernilla Alkell på Autolease och Johan Sjögren på DNB Sverige.
Pernilla Alkell på Autolease och Johan Sjögren på DNB Sverige.

Genom att under samma tak erbjuda såväl fordon som banktjänster kan Nordens näst största bank sänka kundernas kostnader – och hjälpa dem att bli grönare.

– Vi har samma mål: att vara en drivande kraft i den gröna omställningen. Det gör oss till en perfect match, säger Pernilla Alkell, försäljningschef på Autolease Sverige.

DNB är idag inte bara Norges största bank utan även Nordens näst största. Ett av bankens affärsområden är Autolease, som finansierar och administrerar över 50 000 bilar i Skandinavien och därmed är en av marknadens största finansiärer av fordon.

På den gemensamma kundlistan – som alltså både tar del av banktjänster från DNB och fordon från Autolease – återfinns ett flertal namnkunniga svenska bolag i olika branscher.

Johan Sjögren, som är ansvarig för Corporate Banking på DNB Sverige, ser flera fördelar med att Autolease är ett av benen i en bred produktportfölj som också innehåller tjänster inom utlåning, handel med valutor, räntor och råvaror, obligationer, transaktionstjänster, och investment bank-tjänster.

– Vi erbjuder idag många olika lösningar och tjänster under samma paraply, allt från maskin- och objektsfinansiering till bilfinansiering och traditionella banktjänster. Det gör att arbetet kan koordineras och att kunden får en samarbetspartner istället för flera olika, säger han.

– Det gör upplägget mer kostnadseffektivt för kunderna. I och med att både vi och Autolease jobbar långsiktigt med rådgivning skapar vi också en trygghet för våra gemensamma kunder. Den tryggheten är extra viktig i dag när konjunkturen har vikt nedåt, fortsätter han.

Tydlig grön färdplan

Den gemensamma affären gör också att Autolease och DNB tillsammans kan vara en långsiktig pådrivare och rådgivare i den gröna omställningen. Båda har höga ambitioner och jobbar hårt för att nå sina hållbarhetsmål.

– Vårt mål är att senast 2050 vara en bank med nollutsläpp i såväl våra låne- och investeringsportföljer som i vår egen verksamhet, säger Johan Sjögren.

En viktig del i det arbetet är att driva på och hjälpa kunderna att nå sina mål.

– Många kunder har större koldioxidutsläpp, men också en plan att snabbt minska sina utsläpp. Där passar Autolease perfekt in med sin gröna profil, säger han.

Idag består leasingbolagets orderportfölj av över 80 procent laddbara fordon. Över hälften är rena elbilar.

– Vårt mål är att 80 procent av våra nya personbilar ska vara nollutsläppsfordon vid utgången av 2025. Vi är en bra bit på väg att nå vårt mål. Idag har vi över 50 procent nollutsläppsfordon, så vi ser nu över hur vi kan skruva upp våra ambitioner ytterligare, säger Pernilla Alkell som är försäljningschef på Autolease Sverige.

Greenlease mäter och skapar tydlighet

Ett viktigt verktyg i arbetet med kunderna är Greenlease. Det är ett koncept i Autolease produkt som ger alla kunder möjlighet att få behovsanalys, rådgivning och uppföljning av sin befintliga fordonsflotta för att kunna skynda på omställningen till en vagnpark med lägre utsläpp.

– Vi mäter utsläppen för deras befintliga flotta och sätter därefter tydliga mål tillsammans med kunden. Sedan håller vi dem i handen och hjälper dem att göra övergången så smidig och kostnadseffektiv som möjligt, säger Pernilla Alkell.

I och med att Autolease kan leverera alla bilmärken och modeller har man också en möjlighet att hitta lösningar som andra inte klarar. I dag är leveranstiderna långa för vissa bilmodeller och då är det bra med en rådgivare som vet vad som händer på lite längre sikt.

– Om kundens nuvarande märken har långa leveranstider kan det vara klokt att ha en öppen dialog kring andra lösningar. Vi kan hjälpa till att göra justeringar i bilpolicyn både utifrån miljömål och leveransmöjligheter, säger hon.

Det faktum att man krokar arm med DNB bidrar till en tryggare lösning för de gemensamma kunderna, konstaterar Pernilla Alkell.

– Dagens marknad är dynamisk och rörlig och då är det lättare att skapa bra och långsiktiga lösningar när vi gör det tillsammans. Vi delar dessutom kontor vilket gör samarbetet ännu enklare. Det menar vi blir en tryggare lösning för våra gemensamma kunder.

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera