1515

Råvaror: Koppar och olja dyrare<br />

Priserna på de flesta råvarorna visade måttliga uppgångar på torsdagens morgonhandel i spåren av förhoppningar om nya tillväxtfrämjande stimulanser i Kina.

På råoljemarknaden visade WTI-oljan i första terminsposition en uppgång på 0:30 dollar vid klockan 8.50 till 93:65 dollar per fat. Brent var samtidigt upp 0:31 dollar till 112:45 dollar per fat.

Kina publicerade under morgonen ett batteri av makroekonomisk statistik, som kom in något sämre än väntat bland alla poster. Industriproduktionen, detaljhandeln och investeringarna understeg alla förväntningarna i juli, samtidigt som KPI-inflationen uppgick till 1,8 procent medan förväntningarna låg på en inflationstakt på 1,7 procent. Samtidigt sjönk PPI 2,9 procent i årstakt (väntat -2,5).

"En räntesänkning eller ytterligare liberalisering av utlåning på depositmarknaderna, eller en sänkning av reservkraven för bankerna skulle vara en positiv faktor för energikomplexet. Det är väldigt sannolikt med stimulanser", sade Michael McCarthy, chefmarknadsstrateg vid CMC Markets till Bloomberg News.

Enligt det amerikanska energidepartementets veckovisa lagerrapport sjönk de amerikanska råoljelagren med 3,7 miljoner fat förra veckan, klart under förväntningarna som låg på en nedgång om 1,6 miljoner. Bland produkterna sjönk bensinlagren med 1,8 miljoner fat, i linje med förväntningarna, medan lagren av destillat sjönk 0,7 miljoner fat (väntat +0,3).

Under förmiddagen presenterar Opec sin månadsrapport med uppdaterade prognoser, och Internationella energimyndigheter följer med sin motsvarighet på fredag.

På basmetallmarknaden London Metal Exchange noterades kopparns tremånaderstermin upp 20 dollar till 7.570 dollar per ton, medan zinkterminen var ned 6 dollar till 1.863.

"De goda nyheterna är att den låga inflationstakten ger utrymme för ytterligare tillväxtstöttande åtgärder. Å andra sidan innebär den fortsatta nedgången i PPI att ekonomin inte presterar bra - en indikation på svag efterfrågan på basmetaller", sade Li Ye, analytiker på Shenyin & Wangguo Futures till Bloomberg News.

Bland ädelmetallerna visades begränsade rörelser, med guldet upp 4 dollar till strax över 1.616 dollar per uns. Silvret var samtidigt upp 0:17 dollar till 28:215.

"Det finns fortfarande tankar om QE i bakgrunden för guldpriserna, och det kommer inte att försvinna så länge vi inte ser att USA fullt återhämtar sig. Det händer definitivt inte för tillfället", sade David Lennox, resursanalytiker vid Fat Prophets till Bloomberg News.

Noteringar kl. 08.50
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin +0:30 USD 93:65
Brent, första termin +0:31 USD 112:45
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)

Koppar +20 USD 7.570
Zink -6 USD 1.863
Aluminium -2 USD 1.913
Nickel -70 USD 15.735
Bly +3 USD 1.914
Tenn -50 USD 18.150
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld +4:23 USD 1.616:36
Silver +0:1675 USD 28:215
Jordbruksråvaror (pris/pund, majtermin)

Bomull -0:0017 USD 0:7583


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?