1515

Stockholmsbörsen: Slutade på plus

Stockholmsbörsen utvecklades generellt något bättre än övriga Europa på onsdagseftermiddagen och stängde på plussidan. På bolagsfronten landade SAS och Securitas kvartalsrapporter sämre än väntat. Makroagendan var tunn, där blickarna redan riktades mot torsdagens Kinastatistik.

Stockholmsbörsens OMXS30-index stängde 0,4 procent högre till indexnivån 1.080,0. Omsättningen var 7,3 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. Inklusive Burgundy, Bats, Chi-X samt Turquoise uppgick omsättningen till 9,1 miljarder kronor.

I övriga Europa backade franska CAC-40 0,4 procent medan tyska DAX och Londonbörsens FTSE 100 var oförändrat.

"Dagen har inte direkt erbjudit några kioskvältare. I Sverige har bolagshändelserna varit i fokus, där Securitas och SAS rapporter var besvikelser medan Wallenstams var bättre. På torsdagen hamnar kinastatistik i fokus, där investeringarna är den kanske viktigaste indikatorn", sade Jonas Olavi, aktiestrateg på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.

SAS rapporterade ett resultat före skatt på 371 miljoner kronor, enligt SME Direkt väntades ett resultat om 727 miljoner. Även omsättningen var något lägre, 11.392 miljoner, jämfört med väntade 11.692 miljoner.

Flygbolagets passagerartrafik ökade med 7,8 procent i juli, jämfört med samma månad förra året, och SAS spår att passagerartillväxten kommer att uppgå till 5-7 procent för helåret. SAS-aktien backade 1,7 procent.

Även Securitas resultat landade sämre än förväntningarna. Säkerhetsföretaget redovisade ett resultat före skatt på 480 miljoner kronor för det andra kvartalet, väntat var 606 miljoner. I den positiva vågskålen överträffande försäljningen förväntningarna något.

Securitas aktie stängde ned 8,8 procent.

Fastighetsbolaget Wallenstam redovisade resultat, försäljning och hyresintäkter som alla steg från samma period föregående år. Aktien steg 1,5 procent.

En av dagens största vinnare på stockholmsbörsen var läkemedelsbolaget Active Biotech som steg 12,7 procent. Samarbetspartnern Teva fick på onsdagen godkänt av den amerikanska läkemedelsmyndigheten att inleda en fas 3-studie kring ms-preparat laquinimod.

Finanssektorn var en av torsdagens draglok där samtliga storbanker återfanns på plussidan. Nordea och SEB gick starkast med uppgångar om 1,6 respektive 1,1 procent.

I verkstadssektorn steg Scania med 1,7 procent, medan Atlas Copco var oförändrat.

Den brittiska centralbanken, Bank of England, sänkte landets BNP-prognos till 2,0 procent från tidigare 2,5 procent på två års sikt. Samtidigt bedöms inflationen ligga lägre än bankens mål om två år.

Bland den europeisk statistiken rapporterades Tysklands industriproduktion ha backat med 0,9 procent i juni, jämfört med maj. Väntat var en nedgång om 0,8 procent. På tysklandsfronten bekräftade Fitch därutöver landets AAA-betyg med stabila utsikter.

Natten mot torsdag landar en knippe statistik från Kina, bland annat industriproduktion och statistik över investeringar.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?