1515

Stockholmbörsen: <br />Svag öppning av måndagen<br />

Stockholmsbörsen noterade en något svagare utveckling än de ledande europeiska marknaderna på måndagsmorgonen. Under en tunn handel är det främst makro som står i fokus på måndagen. Centralbanksmötenas olust att avisera nya åtgärder förra veckan ligger investerarna färskt i minnet.

"Draghi gick så långt han kunde i vår mening. Han indikerade i klarspråk att ECB-stöd skulle finnas tillgängligt så fort potentiella mottagare - förmodligen Spanien och Italien - är redo att acceptera europeisk hjälp", skrev ekonomerna på Deutsche Bank i en morgonrapport.

Stockholmsbörsens OMXS30-index noterades 0,2 procent lägre till indexnivån 1.079, klockan 10.10. Omsättningen var låga 960 miljoner på Stockholmsbörsen. Inklusive Burgundy, Bats Chi-X samt Turquoise var den 1,3 miljarder.

De ledande europeiska börserna såg även de en svag utvecklig på måndagen. Eurostoxx 50, CAC 40 och FTSE 100 var alla svagt nedåt, medan DAX noterades något högre.

ABB har fått en order värd mer än 40 miljoner dollar på gasisolerade högspänningsställverk (GIS). Ordern bokades i andra kvartalet. Aktien var 0,6 procent upp.

Hexagon har fått sin rekommendation sänkt av Nordea Markets till behåll, från tidigare köp. Bolagets aktie noterades 0,2 procent högre.

I toppen av OMXS30 återfanns främst cykliskt, med Volvo, SKF och Scania i täten av uppgångarna. De noterades mellan 1,3 till 1,5 procent högre på morgonen.

Nordea, som blivit adderad till Bank of America Merrill Lynchs "least preferred-lista" för banker i Emea-regionen, noterades 0,9 procent ned.

Statistik från SCB över tjänsteproduktionen i juni kom in under morgonen. Jämfört med samma period förra året steg den med 1,1 procent, medan den sjönk med 0,2 procent jämfört med föregående månad.

Vidare har Finnair släppt passagerarsiffror för juli, som steg med 5,7 procent jämfört med samma period förra året.

Frankrikes president Francois Hollande pressar på Italiens premiärminister Mario Monti att söka stöd från de europeiska stödfonderna för att dämpa investerarnas spekulationer, skriver La Repubblica.

Vidare rapporterar de att Mario Monti inte gillar tanken på att söka stöd, och kan komma att diskutera frågan med ECB-chefen Mario Draghi på måndagen.

Efter fredagens positiva USA-siffror, där framförallt antalet nya jobb i juli uppgick till 163.000, riktar marknaderna återigen blickarna mot Europa. Efter mer än en vecka av möten i Aten har vissa framsteg gjorts mellan Grekland och dess kreditgivare. På söndagen träffades Greklands finansminister Yannis Stournaras med representanterna för den så kallade trojkan (EU/IMF/ECB) för att komma till ett beslut om Grekland ska få fortsatt stöd.

"Många detaljer finns fortfarande kvar och det är sannolikt att viss volatilitet kommer att märkas i framtiden, men Draghi är i vår mening på god väg att hålla sitt löfte", skrev Deutsche Bank vidare.

Under dagen väntas veckostatistik från tyska Textilwirtschaft, passagerarstatistik för juli av Ryanair samt AF:s veckostatistik.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?