1515
Annons

Nordenbörser: Mest <br />uppåt vid stängning<br />

Börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Oslo var alla upp vid stängning på måndagen, i kontrast till utvecklingen på Stockholmsbörsen.

Vid klockan 17.25 var det nordiska storbolagsindexet OMXN40, som inte innehåller norska aktier, dock oförändrat på 1.044.

I Finland steg H25-indexet 1,3 procent, där verkstadsbolag gick starkt. Metso var högst upp på vinnarlistan efter nyheten om att investeringsfonden Cevian Capital ökat innehavet i verkstadskoncernen. Metso-aktien steg med 5,0 procent.

Finnair steg med 1,6 procent sedan bolaget släppt passagerartrafiksiffror för juli, som visade på en uppgång om 5,7 procent, jämfört med samma månad i fjol.

I Danmark ökade Köpenhamnsbörsens C20-index med 0,4 procent. Cykliskt gick starkt inom indexet när FLSmidth och NKT steg med 3,4 respektive 2,8 procent.

På tisdagen lämnar smyckestillverkaren Pandora och Danske Bank sina kvartalsrapporter. Aktierna steg med 3,0 respektive 1,1 procent på måndagen.

I botten av indexet var Novozymes efter en nedgång på 2,4 procent. Credit Suisse har sänkt riktkurs för enzymtillverkaren till 148 från tidigare 168 danska kronor.

Oslobörsens OBX-index noterades 0,4 procent högre, med industri som bästa sektor.

I indexets bottenskikt återfanns Telenor som sjönk med 1,1 procent. En indisk domstol meddelade på måndagen att auktionen av Telenors indiska samriskbolag Uninor tillåts fortsätta.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?