1515

Räntor och valutor: <br />Begränsade rörelser<br />

Europeiska marknadsräntor inledde fredagen med små rörelser i avvaktande handel inför Fed-chefen Ben Bernankes tal i Jackson Hole i eftermiddag.

Strax efter svensk öppning är den tyska tioårsräntan ned 1 punkt till 1,32 procent, från svensk stängning dagen före, medan den svenska tioåringen är oförändrad på 1,37 procent.

Euron kom under förnyad press i sen eftermiddagshandel på torsdagen och handlare hänvisade till att Spaniens premiärminister Mariano Rajoy sagt att han kommer att vänta med att besluta om landet ska söka mer stöd till dess att villkoren är klara.

Kreditvärderingsinstitutet Moody's meddelade under natten mot fredagen att genomgången av Spaniens kreditbetyg för en möjlig nedgradering sannolikt kommer att fortsätta under september månad.

Genomgången, som inleddes den 13 juni, är beroende av utsikterna för landets bankrekapitalisering, stöd tillgängligt via räddningsfonden ESM och potentiella förändringar i landets existerande ramverk för krishantering, skrev Moody's.

Den 13 juni sänkte Moody's sitt kreditbetyg för Spanien med tre steg till Baa3 från A3.

ECB-rådsledamoten Ewald Nowotny sade till reportrar i Österrike på torsdagskvällen att ECB kommer att sänka sina prognoser för euroområdets ekonomiska utveckling 2012 och 2013 när de publicerar estimat nästa vecka.

"Det kommer inte att vara en förbättring, men mer av försämrade förväntningar. Skillnaderna i tillväxttakt mellan nord och syd kommer olyckligtvis att öka och vi räknar med negativ tillväxt, en tillbakagång i alla sydländer för 2012 och en stagnation i Frankrike", sade Ewald Nowotny. Han tillade att osäkerheten har ökat "massivt".

Dåliga nyheter kom även från Tyskland, som rapporterade att tysk detaljhandel var svagare än väntat i juli. Försäljningen sjönk oväntat med 0,9 procent jämfört med månaden före och med 1,0 procent jämfört med ett år tidigare. Förväntningarna låg på +0,2 respektive +0,1 procent, enligt Bloomberg News enkät bland analytiker.

På fredagens europeiska makroagenda hittar vi också för euroområdet snabbestimatet för KPI i augusti samt arbetslöshet i juli och preliminär KPI från Italien.

Här hemma blir det Swedbanks boindex samt tjänstepriser och varuexport och varuimport för andra kvartalet från SCB.

Amerikanska räntor är stabila inför Fed-chefens tal, sedan förväntningarna skruvats ned.

David Hensley, JP Morgan, skriver i ett kundbrev att de inte räknar med att Ben Bernanke ska ge någon direkt ny policy-guidning i sitt tal, men att det kommer att bli viktigt att se huruvida hans kommentarer om ekonomin på något sätt skiljer sig från vad som sades i det senaste protokollet. Vissa ekonomiska nyckeldata har överraskat uppåt sedan protokollet, som var rätt duvaktigt och ledde till att marknaderna ställde in sig på aktion vid det kommande mötet, enligt David Hensley.

Vincent Reinhart, Morgan Stanley, skriver i ett kundbrev att de har haft låga förväntningar på talet av två skäl. För det första så respekterar Fed-chefen att Fomc är en kommitté och att penningpolitiska åtgärder är ett gruppbeslut. För det andra vill Ben Bernanke hålla en relativt låg profil under ett valår där Fed redan är en kampanjfråga.

"Hans tal har de senaste månaderna - till och med hans halvårsvisa rapport om penningpolitiken - varit korta, faktarelaterade och händelselösa", skriver Vincent Reinhart.

Republikanernas presidentkandidat Mitt Romney lovade i sitt tal till det republikanska konventet i Tampa under natten mot fredagen, att sänka USA:s budgetunderskott och "få America på rätt spår för en balanserad budget".

Han sade att tiden är inne för att vända blad och lovade att skapa 12 miljoner nya jobb i USA. Han sade att han inte kommer att höja skatterna för medelklassen, tvärtemot Barack Obama.

I eftermiddag publiceras Chicago inköpschefsindex för augusti, definitivt Michigan-index för samma månad samt industriorder för juli. Chicago-index väntas sjunka till 53,2 i augusti, från 53,7 i juli, medan Michigan-index väntas ligga stiga till 73,6 i augusti från 72,3 i juli. Orderingången till industrin bedöms ha ökat med 2 procent i juli, efter att ha fallit med 0,5 procent månaden före, allt enligt Bloomberg News prognoser.

På valutamarknaden handlas euron strax över 1:25 mot dollarn, jämfört med 1:256 vid svensk stängning.

Dollarn har samtidigt blivit lite svagare mot yenen och handlas till 78,4, jämfört med 78,6 vid svensk stängning på torsdagen.

Kronan har under natten blivit 2 öre svagare mot dollarn och 1 öre starkare mot euron.

Noteringar 09:00
USD/SEK 4,970139 (6,6613) Statsobl 2y 0,84 -0,84
EUR/SEK 2,800694 (8,3637) Statsobl 10y 1,37 -1,37
EUR/USD 1,784028 (1,2555) Räntegap/ty 5 -4
US obl 10y 1,63 -1,62 Tysk obl 10y 1,32 -1,33


Innehåll från KINTO MobilityAnnons

Biltjänsten du anpassar efter ditt behov – just nu

Flexiblare arbetsliv och flexiblare näringsliv ställer högre krav på flexiblare mobilitet. Det förändrade arbetsliv som många nu upplever i kombination med en fördjupad syn på näringslivets miljö- och klimatpåverkan ger helt nya möjligheter för företagens transportbehov. Varför låsa fast dig genom att köpa eller leasa bil när du kan logga in på en helt ny mobilitetstjänst?

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility 

Inget företag kan i dag bortse från miljö- och klimatfrågorna. Det som för tio år sedan var en krydda i kommunikationen utåt, har i dag blivit en av de tyngre värdegrunderna för näringslivet. Och synen på mobilitet är inget undantag. 

När företag i storstadsregionerna skickar ut sina anställda på kundbesök har de tidigare ofta valt mellan att låta medarbetarna ta sin egen bil, använda företagets bilpool eller få tillgång till en leasad tjänstebil.

Men pandemin har satt fart på hemarbetartrenden och allt fler som bor i storstadsregionerna väljer bort att äga en privat bil om de inte behöver pendla till jobbet varje dag. Att betala leasing för en tjänstebil som används mer sällan upplevs av många varken som miljösmart eller ekonomiskt. Och en egen bilpool kräver både mycket kapital och administration.

Full flexibilitet 

Det är därför allt fler företag vänder blickarna mot Toyotas nya mobilitetskloka satsning KINTO. Med KINTO kan företag välja bil efter behov. 

En timme? En dag? En månad? Räcker det med en nätt Yaris elhybrid eller behöver du en transportbil som Proace? KINTO erbjuder dig full flexibilitet för såväl tid som storlek.

I dagsläget finns två lösningar: 

*KINTO Share är en bilpoolslösning där de anställda får tillgång till både bil och parkering. Man kan boka digitalt och väljer sedan en KINTO-plats nära bostaden, på jobbet eller under resan. Om en anställd på ett företag i Malmö ska åka till Stockholm på kundbesök, kan denne först ta tåget och sedan byta till en bil som väntar vid stationen. Det frigör tid till att kunna arbeta på tåget i stället för att behöva tillbringa flera timmar bakom ratten.

*KINTO Flex är en abonnemangslösning för företag som behöver bil i längre perioder. Företaget kan då abonnera på en bil från 30 dagar och uppåt, så länge som den behövs, till ett fast pris. Flex-abonnemanget kan liknas vid företagsleasing, fast utan oväntade tilläggskostnader, samt att bolaget slipper binda upp kapital och vara fast i långa avtal. Dessutom slipper företaget långa väntetider, då bilen med detta upplägg levereras till företaget på endast fyra dagar. Fordonsskatt, försäkring, service och andra kringkostnader är inkluderade i det fasta månadspriset. 

Mindre miljöpåverkan och lägre kostnader

Båda lösningarna innebär att företaget får stora möjligheter att anpassa sig efter hur transportbehovet ser ut för stunden. Om man plötsligt behöver fler bilar, så är det bara att boka fler. Tillkommer det personer som ska åka med går det bra att välja en större bil. Om exempelvis en maskin ska installeras hos en kund bokar man med fördel en Proace. 

Ytterligare en fördel med KINTO är att administrationen blir betydligt enklare. Inga körjournaler, inget krångel. Och behovet av att hyra parkeringsplats försvinner.

Genom att vara många som delar på KINTO:s bilar, som är el- eller laddhybrider, blir både företagets miljöpåverkan mindre och kostnaderna lägre. 

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility 

 

 

Mer från KINTO Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KINTO Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?