1515

Stockholmsbörsen: Råvarurelaterat i botten<br />

Stockholmsbörsen tappade med övriga Europa på torsdagen. Oro för den globala konjunkturutvecklingen har hämmat riskhumöret på marginalen. Råvarurelaterat samt indextunga Ericsson och H&M tyngde i Stockholm.

"Asiatiska börsmarknader försvagades och aktier har handlats i en negativ ton under den europeiska sessionen. Överlag är dock marknaderna rätt riktningslösa i avvaktan på Bernankes tal i Jackson Hole i morgon", skrev Nomuras Londonbaserade räntestrateger i ett marknadsbrev på torsdagen.

Stockholmsbörsens OMXS30-index hade tappat 0,5 procent till indexnivån 1.041, klockan 13.30. Omsättningen var då drygt 3 miljarder på Stockholmsbörsen. Inklusive Burgundy, Bats Chi-x samt Turquoise, uppgick den till dryga 4 miljarder.

De ledande europeiska börsindexen FTSE, DAX, CAC och Euro Stoxx var mellan 0,2 och 0,7 procent lägre.

De indextunga bolagen H&M och Ericsson var ned 1,0 respektive 1,5 procent. Citi har sänkt rekommendationen för H&M till neutral, från tidigare köp medan Credit Suisse har sänkt Ericsson till underperform, från tidigare neutral.

Råvarusektorn tyngde utvecklingen i London och inom OMXS30 var de råvarurelaterade bolagen SSAB, Boliden och Lundin Petroleum 2,2, 2,1 samt 1,0 procent lägre.

Oron för tillväxten i Kina har gäckat på senare tid och även i nattens och morgonens handel i Asien och Australien backade råvarusektorn tydligt.

Atlas Copco var däremot 0,3 procent högre medan Sandvik tappade 0,3 procent. Atlas Copcos kinesiska verksamhet har under det tredje kvartalet varit stabil och rört sig sidledes i förhållande till det andra kvartalet. Efterfrågan på små och medelstora kompressorer ligger alltjämt på goda nivåer i Kina, var ett av budskapen från bolagets vd Ronnie Leten på SEB Enskilda verkstadsseminarium på onsdagen, bekräftade bolagets ir-chef Mattias Olsson för Nyhetsbyrån Direkt.

Kina tillväxt kommer troligen att återhämta sig under innevarande år eftersom regeringen fortsätter att stimulera, räknar Caterpillar med, rapporterade Bloomberg News.

Inom mer defensivt var Swedish Match 1,3 procent upp, Astra Zeneca steg vidare 0,5 procent. Störst vinnare inom OMXS30 var dock Nokia med en uppgång på 1,9 procent.

Bildelsförsäljaren Mekonomens resultat före skatt var enbart 132 miljoner kronor under det andra kvartalet 2012 (167). Detta var en större resultatminskning jämfört med SME Direkts prognos om ett resultat före skatt på 143 miljoner.

Mekonomen väntar att den svaga marknaden fortsätter under resten av 2012. Bolaget ser dock flera paralleller med 2008, då marknaden visade samma mönster och därefter ökade påföljande år. För Mekonomen innebär det möjligheter att ta ytterligare marknadsandelar och stärka positionen, skrev vd Håkan Lundstedt i rapporten. Aktien backade 5,5 procent.

Skistar lyfte 3,9 procent. På nyhetsfronten framkom att bokningsläget för Sälenanläggningen inför veckorna kring jul- och nyår är upp 44 procent, jämfört med samma period förra året som innehöll mycket färre röda dagar.

På rekommendationsfronten avancerade Kapp-Ahl nära 10 procent sedan Nordea höjt aktien till köp, medan Sectra tappade 1,9 procent efter sänkt rekommendation från Carnegie.

På makrofronten visade bland annat Japans detaljhandelsförsäljning en nedgång med 1,5 procent i juli, jämfört med i juni, mer än väntade -0,5 procent. Som lök på laxen backade konfidensindikatorn för tillverkningsindustrin i Sydkorea ned kring treårslägsta. EU:s konjunkturbarometer visade dessutom att den samlade konfidensindikatorn, ESI, för euroländerna sjönk mer än väntat till 86,1 i augusti, jämfört med 87,9 föregående månad. Enligt Bloomberg News enkät väntades konfidensindikatorn ha varit 87,5.

På eftermiddagens USA-agenda märks i första hand data över privatinkomster och konsumtion i juli samt veckostatistik över nyanmälda arbetssökande förra veckan, båda publiceras klockan 14.30. USA-terminerna hade tickat ned 0,3 till 0,4 procent, strax efter lunchtid på torsdagen.


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?