1515

Stockholmsbörsen: Dragning nedåt väntas<br />

Terminerna för de ledande europeiska börsindexen noterade en svag dragning nedåt inför tisdagens öppning. Londonbörsen är tillbaka efter helgstängt på måndagen.

"Utifrån en titt på dagens agenda finns det inte någon anledning att vänta sig en aktiv handelssession. En relativt statistikfri handelsdag i Asien kommer att följas av en liknande session i Europa", skriver Deutsche Bank i ett morgonbrev.

Kring klockan 8.40 noterade terminerna för Eurostoxx 50, franska CAC 40 och tyska DAX nedgång på 0,4 till 0,5 procent. Motsvarigheten för FTSE var i stort oförändrad efter att London på måndagen hållit stängt för Summer Bank Holiday.

Astra Zeneca har utnämnt Pascal Soriot till ny vd. Han tillträder den 1 oktober 2012. Den tillförordnade vd:n Simon Lowth kommer då att återgå till positionen som finanschef. Pascal Soriot kommer från Roche, där han sedan 2010 varit operativ chef för bolagets läkemedelsdivision. Astrazenecas preparat Zinforo har vidare godkänts av EU-kommissionen.

Africa Oil och Tethys Oil har båda rapporterat positiva resultat för det andra kvartalet på morgonen.

Tethys resultat belastades alltjämt av nedskrivningar om totalt 113 miljoner kronor relaterade till dels block 15 i Oman samt okonventionella olje- och gasprojekt i Frankrike. Tethys Oils oljeresurser i Sultanatet Oman noterade samtidigt en ökning med 41 procent, jämfört med 31 december 2011.

Carnegie har sänkt rekommendationen för Net Entertainment till behåll, från tidigare köp.

Deutsche Bank har sänkt rekommendationen för Handelsbanken till sälj, från tidigare behåll.

På makrofronten väntar definitiv spansk BNP för det tredje andra kvartalet och penningmängden i euroområdet i juli. Dessutom emitterar Spanien statsskuldsväxlar. På USA-agendan riktas intresset främst mot hushållens konfidensindikator samt även S&P/Case-Shiller husprisindex.

"Visst intresse kommer euroområdets penningmängd att få då detta indikerar till vilken grad som den penningpolitiska transitonsmekanismen fortsätter att trubbas av till följd av den europeiska skuldkrisen", skriver Deutsche Bank i sitt morgonbrev till europeiska kunder och pekar på att hushållens konfidensindikator uppmärksammas från USA.

USA-terminerna var i stort oförändrade på tisdagsmorgonen, efter en oregelbunden utveckling på måndagen.

Den japanska regeringen sänkte sin ekonomiska bedömning för första gången på tio månader, i sin månadsrapport på tisdagen.

"Den japanska ekonomin är på väg att återhämta sig i en måttlig takt, delvis till följd av rekonstruktionsefterfrågan, medan vissa svaga rörelser har setts den senaste tiden", skriver kabinettskontoret i rapporten och skruvar ner bedömningen för såväl global som inhemsk ekonomi.

I den asiatiska handeln hämtade Samsung Electronics igen en mindre del av måndagens kursfall. Apple vill se ett försäljningsförbud av åtta olika modeller av Samsungs så kallade smartphones i USA samt en förlängning av ett preliminärt försäljningsförbud för en surfplatta, efter Apples senaste domstolsframgång i en av flera patenttvister bolagen emellan.

"Samsung kan leva med att slåss ytterligare en dag", sa Mark Newman, analytiker på Bernstein, till Bloomberg News och påpekade att effekten på Samsungs försäljning kommer att vara försumbar då det inte rör sig om någon nyare modell.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?