1515
Annons

USA-börser: Blandade <br />rörelser i starten<br />

De ledande amerikanska indexen inledde veckans handel i olika riktningar på måndagen. Nasdaq stärktes av en uppgång i Apple, som följt efter fredagens vinst i en patenttvist mot Samsung.

Dow Jones Industrial Average var vid klockan 16.40 ned 0,2 procent till 13.131 medan Nasdaq Composite ökade 0,2 procent till 3.075. På den bredare marknaden var S&P 500 ned 0,1 procent på 1.410. Omsättningen var 110 miljoner aktier på New York Stock Exchange och 360 miljoner på Nasdaq-börsen.

"Det finns ingen stark övertygelse i någon riktning. Vi har några ljuspunkter, såsom Apple. Investerare tittar framåt på signaler från Fed", sade Richard Sichel, chefsinvesterare vid Philadelphia Trust, till Bloomberg News.

Apple var draglok inom Nasdaq på måndagen när aktien steg med 2,1 procent. Bolaget vann på fredagen en patentstrid mot Samsung Electronics, som därmed har dömts till att betala drygt 1 miljard dollar i skadestånd. Domen kan också leda till ett förbud för Samsung att sälja vissa av sina mobilprodukter i USA, enligt Bloomberg News. Ett sådant förbud ökar risken även för andra tillverkare som använder Googles operativsystem Android.

Google var 1,6 procent ned i den inledande handeln medan Microsoft och Research in Motion steg 0,7 respektive 3,2 procent. Smartphones med Microsofts operativsystem samt Blackberry skulle vara vinnare om vissa Android-mobiler förbjuds.

Finans var lägst bland sektorerna inom Dow Jones, när Bank of America och JP Morgan sjönk med 1,1 respektive 0,5 procent.

Vidare på bolagsfronten noterades världens största vitvaru- och hemelektronikkedja, Best Buy, drygt 7 procent högre i den inledande handeln. Bolaget meddelade på måndagen att bolagets grundare och före detta styrelseledamot, Richard Schulze, inlett en så kallad due diligence-process inför eventuellt förvärv av bolaget.

På makrofronten riktas blickarna i veckan mot Fed-chefen Ben Bernankes anförande vid den årliga centralbankskonferensen i Jackson Hole på fredag.

"I en värld beroende av likviditet kommer anförandet i Jackson Hole vara i huvudfokus denna vecka. Efter förra veckans FOMC-protokoll lyftes hoppet om policyåtgärder på fredagen genom Fed-bevakaren Jon Hilsenraths story i WSJ. I ett brev daterat förra onsdagen till representanthusets utskott försvarade han Feds policyåtgärder och noterade att det "finns utrymme för ytterligare åtgärder från Federal Reserve för att lätta på de finansiella villkoren", skriver Deutsche Bank i ett kundbrev.

På räntemarknaden har amerikansk tioårig marknadsränta tickat ned 3 punkter till 1,66 procent.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?