Annons

Stockholmsbörsen: Kurserna faller tillbaka<br />

Aktieinvesterare var avvaktande i den nya veckans inledande handel. Stockholmsbörsen noterade likt ledande europeiska handelsplatser enbart mindre indexrörelse. Lindab avancerade sedan Systemair seglat upp som storägare.

"Senare i veckan kommer det att vara flera utannonseringar kring Grekland och andra europeiska länder och jag räknar med att dessa meddelanden agerar bränsle för nästa rörelse på de europeiska börsmarknaderna", sade Theodore Krintas, chef för Attica Wealth Management, till Bloomberg News.

Stockholmsbörsens OMXS30-index var 0,3 procent lägre till indexnivån 1.088,2, klockan 13.50. Omsättningen var då dryga 3 miljarder på Stockholmsbörsen med Lindab som mest omsatta aktie efter en storaffär mäklad av Erik Penser.

De ledande europeiska börsindexen DAX, CAC, FTSE och Euro Stoxx var mellan 0,3 procent ned och 0,2 procent upp.

Lindab avancerade 11,9 procent till 47,89 kronor sedan Systemair seglat upp som största ägare efter att sammantaget ha förvärvat 11,6 procent av kapitalet i Lindab. Bolaget har köpt Ratos innehav om 11,2 procent i Lindab. Därutöver har Systemair köpt 300.000 Lindabaktier på marknaden.

Det är framför allt ventilationsdelen som lockat Systemair att köpa en kontrollpost i Lindab och den nya storägaren vill nu ha en styrelsepost, enligt dess vd.

"Lindab är ett konglomeratbolag och Systemair har ju utryckt intresse för ventilationsdelen vid en rad olika tillfällen, precis som att det finns andra intressenter för den delen. Vi har diskuterat den frågan givetvis", säger Stefan Charette, vd för näst största ägaren Creades samt styrelseledamot i Lindab, till Nyhetsbyrån Direkt.

Ratos försäljning av 9 miljoner Lindab-aktier har skett till kursen 44 kronor per aktie, vilket medför ett försäljningsbelopp på 389 miljoner kronor samt en exitvinst för investmentbolaget på cirka 85 miljoner kronor. Systemair steg 1,5 procent efter 16 avslut. Ratos tappade 3,5 procent.

Indextunga Ericsson tyngde Stockholmsbörsen på marginalen med en nedgång på 1,2 procent, efter fredagens kurslyft. Astra Zeneca tappade vidare 1,1 procent efter sänkt rekommendation från JP Morgan till undervikt, från neutral. Swedish Match föll samtidigt tillbaka 1,3 procent.

Verkstadsbolagen ABB och Atlas Copco samt Skanska och SCA lindrade nedgången med 0,4 till 0,6 procents uppgång.

Börsveckan ser Securitas som en klockren säljkandidat och Goldman Sachs har upprepat rekommendationen sälj för Securitas med sänkt riktkurs till 45 kronor, från tidigare 50 kronor. Aktien tappade 1,3 procent till 51,40 kronor.

Gunnebo lyfte dryga 5 procent. Bolaget är "veckans aktie" i DI och läsarna får rådet att köpa aktier i bolaget. Många har varit för tidigt ute med att spå säkerhetsbolaget Gunnebos vändning, men den här gången är det annorlunda och aktiemarknadens väntan bör inte vara förgäves, enligt DI.

Gunnebo tänker inte överge sitt egenutvecklade kontanthanteringssystem Safepay, som plågats av dålig driftskvalitet, utan räknar med lönsamhet från 2014, sade bolagets vd Per Borgvall till Dagens industri.

Att kronan stärkts kraftigt mot euron har varit den senaste tidens snackis på marknaden. Framför allt pressar detta sågverk och pappersbruk och Holmen samt Billerud manar till räntesänkningar från Riksbanken för att rädda branschen, i måndagens nummer av Dagens industri. Vid lunch på tisdagen talar vice Riksbankschef Kerstin af Jochnick under titeln "Ett avstamp inför det penningpolitiska mötet i september".

På makrofronten förnekade ECB att dess råd skulle ha diskuterat ett tak på statsobligationsräntorna i euroregionen, vilket Der Spiegel rapporterade med hänvisning till källor.

"Det är fullkomligt vilseledande att rapportera om beslut som ännu inte har fattats, och om individuella åsikter, som ännu inte har diskuterats av ECB-rådet", skrev ECB och tillade att den kommer att agera strikt inom sitt mandat.

Spanska marknadsräntor hade netto tickat ned mellan 20 och 30 punkter strax efter lunchtid på måndagen.

De europeiska ledarna tar nya tag med krishanteringen denna vecka, efter semesteruppehållet. Eurogruppens ordförande Jean-Claude Juncker ska på onsdagen till Aten för att diskutera en begäran från premiärminister Antonis Samaras om en tvåårig förlängning av konsolideringskraven.

Antonis Samaras ska sedan träffa Tysklands förbundskansler Angela Merkel på fredagen och Frankrikes president Francois Hollande på lördagen, efter ett tyskt-franskt ledarmöte i Berlin på torsdagen.

"Om premiärminister Samaras får något likt ett betingat ja för en förlängning av programmet räknar jag med att marknaderna jublar eftersom det verkar som om det mest troliga utfallet är något likt ett betingat nej", sade Theodore Krintas på Attica Wealth Management vidare till Bloomberg News.

På statistikfronten är det lugnt på måndagen och senare i veckan är det framför allt PMI-data på torsdagen samt viss amerikansk bostadsdata som ligger i fokus. USA-terminerna noterade en mindre dragning nedåt, strax efter lunchtid.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik kan avslöja dolda faror i trafiken

Många trafikolyckor sker i korsningar och i samband med filbyten.

Ofta handlar det om att föraren har ett begränsat siktfält och därför inte lyckas upptäcka hotande faror i tid.

Men nu finns ny teknik som kan göra körningen betydligt säkrare. 

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

Kia lanserar nu en helt ny generation av den sjusitsiga suven Sorento, en modell som både blivit rymligare i kupén och fått ett större bagageutrymme än sin föregångare. Modellen, som är fyrhjulsdriven i alla versioner, kommer först med en modern dieselmotor för att under det första kvartalet nästa år också lanseras som laddhybrid.

Högupplöst videoflöde

Nya Kia Sorento är den första Kia-modellen i Europa med Blind-Spot View Monitor, ett system som ger föraren en direktvy av områdena på sidorna och snett bakom bilen via det 12,3 tum stora digitala instrumentklustret. 

När föraren förbereder ett filbyte på motorvägen och använder blinkers kommer ett högupplöst videoflöde från kameror i sidoytterspeglarna att synas på displayen, antingen där hastighetsmätaren eller varvräknaren/hybridsystemmätaren normalt visas, och ger föraren en bredare synvinkel – och bättre möjligheter att undvika olyckor med omkörande fordon.

Varnar – och aktiverar bromsarna

Tekniken i Kia Sorento innefattar också en avancerad autobroms. Genom att använda både kamera och radar kan nya Kia Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen. Systemet, som kallas FCA, kan förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras automatiskt.

Blind-Spot View Monitor ingår i det högsta av tre utrustningsnivåer, Advance Plus, tillsammans med bland annat Surround View Monitor (360-gradersvy) och autobroms vid backning (PCA), vilket gör parkeringsmanövrar med låg hastighet så säkra och enkla som möjligt.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?