Annons

USA-börser: Öppning nedåt väntas<br />

De amerikanska terminerna noterades något lägre inför onsdagens öppning. Sentimentet har varit halvsvagt i Asien och Europa på onsdagen.

På makrofronten var USA-KPI något lägre än väntat samt så inkom Empire State Manufacturing Index oväntat under nollstrecket.

Kring klockan 14.55 var septemberterminerna för Dow Jones, det bredare S&P 500 och motsvarigheten för Nasdaq Composite samtliga mellan 0,1 och 0,2 procent lägre.

Handelsvolymen på USA-börserna har denna vecka letat sig ned till de lägsta nivåerna sedan åtminstone 2008, exklusive helger, rapporterade Bloomberg News.

"Handelsvolymerna är återigen låga i dag och även om augusti under de senaste åren faktiskt har känts ganska livligt och aktivt, i motsats till den allmänna tron om sommarstiltje, så känns denna vecka mer som sen december", skrev ekonomerna på Nomura i ett morgonbrev till kunder i USA.

Inför onsdagens öppning publicerade kontorsproduktsförsäljaren Staples en rapport som inte infriade marknadens förväntningar och aktien tappade 17 procent i förhandeln. Bland annat sänktes helårsprognosen.

Intel var ned 0,8 procent i förhandeln. Warren Buffets försäkrings- och investmentbolag, Berkshire Hathaway, har sålt samtliga aktier i teknologibolaget under det andra kvartalet.

Konsumentpriserna i USA var oförändrade i juli, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad 2011 steg KPI 1,4 procent. Analytiker hade räknat med KPI skulle stiga 0,2 procent jämfört med månaden före och öka med 1,6 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Bloomberg News.

Affärsförhållandena för industrin i delstaten New York försämrades i augusti jämfört med månaden före. Federal Reserve New Yorks Empire State Manufacturing Index sjönk till -5,85 från oreviderade 7,39 månaden före. Analytiker hade enbart väntat sig en smärre nedgång till 7,00.

På räntemarknaden tickade amerikansk tioårig statspappersränta upp 1 punkt till 1,75 procent. Euron har tappat under 1,23-strecket mot dollarn på valutamarknaden.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?