1515
Annons

Räntor och valutor: <br />Kärnräntorna stiger<br />

Statspappersräntorna i euroområdets kärnländer steg och euron stärktes något mot andra valutor med stöd av mindre svag statistik än väntat från Grekland och en förhållandevis lyckad auktion av italienska statsskuldväxlar. Samtidigt sjönk långa italienska och spanska obligationsräntor något.

Grekland redovisade att landets BNP preliminärt sjönk 6,2 procent under andra kvartalet, jämfört med andra kvartalet 2011. Enligt Bloomberg News enkät väntade analytiker att BNP skulle ha sjunkit 7,0 procent. Under första kvartalet sjönk Greklands BNP med 6,5 procent jämfört med första kvartalet 2011.

Ränte- och valutamarknaden reagerade positivt på att raset i den grekiska ekonomin trots allt var något mindre brant än väntat enligt den preliminära statistiken, och att årstalet oväntat var mindre svagt än under första kvartalet. Euron stärktes mot andra valutor medan tyska räntor vände upp efter mindre nedgångar tidigare på måndagen.

"Recessionen är fortsatt stark, men verkar ha bromsat upp något under det senaste kvartalet. Det speglar den snabba nedgången i importen och en förbättring i extern efterfrågan, vilket mildrar recessionseffekten från inhemsk efterfrågan", sade Nicholas Magginas, ekonom vid National Bank of Greece i Aten, till Bloomberg News.

Ungefär samtidigt som BNP-statistiken redovisade den grekiska centralbanken att den grekiska statens underskott minskade till 7,2 miljarder euro under perioden januari till och med mars, från -15 miljarder motsvarande period 2011. Saldoförbättringen förklaras till största delen av minskade utgifter.

Italien hade inte heller några större problem att sälja ettårsväxlar för 8 miljarder euro på måndagen. Räntan sattes till 2,767 procent, att jämföra med 2,697 procent den 12 juli. Bid/cover blev 1,69 gånger erbjuden volym, jämfört med 1,55 i juli.

Raden av mindre svaga rapporter kom något överrumplade för marknaden, som svarade med att vikta om mot lite mer risk; euron stärktes, tyska räntor vände upp efter ett inledande nedställ medan långa räntor i Italien och Spanien sjönk något.

På tisdagen redovisar flera av de största euroländerna preliminär BNP-statistik för andra kvartalet, och enligt Bloomberg News enkäter är det överlag ingen direkt munter statistik som väntas. I Tyskland spås visserligen BNP ha stigit med 0,2 procent jämfört med första kvartalet, efter överraskande starka +0,5 procent under första kvartalet, men i Frankrike väntas -0,1 procent och för Nederländerna pekar prognosen mot -0,3 procent jämfört med första kvartalet.

För euroområdet som helhet väntar analytikerna i Bloomberg News enkät att BNP ska ha sjunkit 0,2 procent jämfört med första kvartalet och 0,4 procent jämfört med andra kvartalet 2011.

Bank of Englands chef Mervyn King skrev i en tidningsartikel i helgen att han inte ser någon uppenbar ände i sikte på problemen i euroområdet medan ECB-rådsledamoten och Belgiens centralbankschef Luc Coene sade att obligationsköp från ECB inte kommer att lösa Spaniens och Italiens svårigheter med att behålla investerarnas förtroende.

Tidigare på måndagsmorgonen kom data som visade att den japanska ekonomin bromsade in oväntat mycket under det andra kvartalet. Japans BNP ökade med 0,3 procent från det första kvartalet, enligt preliminär statistik. Detta motsvarar en tillväxt på 1,4 procent i beräknad årstakt, vilket var lägre än de 2,3 procent som analytikerna i Bloomberg News prognosenkät hade räknat med och en inbromsning från 5,5 procent under det första kvartalet.

Det svaga BNP-utfallet fick marknaden att väga en svagare realekonomi mot ökad sannolikhet för ytterligare stimulanser.

"BNP var mycket lägre än väntat, vilket eldar på det negativa sentimentet. Det driver också förväntningarna på att Bank of Japan kan komma med penningpolitiska lättnader, vilket stöttar marknaderna", sade Ayako Sera, marknadsstrateg vid Sumitomo Mitsui Trust Bank, till Bloomberg News.

Den japanska banken Nomura skrev i en kommentar att de viktigaste faktorerna bakom inbromsningen var privatkonsumtion och utrikeshandel. Nomura anser samtidigt att statistiken indikerar att ekonomin fortsätter att återhämta sig under det tredje kvartalet.

Svenska statsobligationsräntor noterade en blandad utveckling på måndagen, svagt ner i korta löptider och marginellt upp i längre. Tioårsräntan stängde upp 1 punkt, till 1,43, och räntegapet mot den tyska motsvarigheten minskade till 1 punkt (5).

Kronan försvagades något mot euron, en rörelse som delvis kan härstamma från en försvagning för den norska kronan efter oväntat svag detaljhandelsstatistik för juni.

Försäljningen i den norska detaljhandeln sjönk 1,1 procent i juni jämfört med i maj. Enligt Bloomberg News enkät väntades nedgången ha stannat på 0,5 procent. Flera analytiker konstaterade dock att detaljhandelsutvecklingen för andra kvartalet som helhet ändå ligger i överkant av vad Norges Bank antagit i den senaste prognosen, trots den oväntat svaga kvartalsavslutningen.

Euron stärktes 6 öre mot den svenska kronan, till 8:25, jämfört med fredagens svenska stängning. Dollarn handlades i stort sett oförändrad på 6:67, och TCW-index steg till 116,04 (115,36).

SEB:s boprisindikator steg svagt till 18 i augusti från 14 i juli, och SEB konstaterade att boprisindikatorn nu varit rätt stabil i fyra månader.

"Trots den fortsatt ekonomiska avmattningen i euroområdet har den svenska ekonomin förblivit motståndskraftig. Även om utbudet av hus till försäljning är på rekordhöga nivåer har priserna varit relativt oförändrade", skrev SEB:s Olle Holmgren i en kommentar.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?