1515
Annons

Stockholmsbörsen: Negativ trend fortsätter<br />

Stockholmsbörsen fortsatte i ett negativt sentiment på fredagen, med svag makrodata från Kina och den överhängande eurokrisen som största dämpare.

"Marknaderna är fortsatt fast i en trend med små rörelser sedan början av veckan. Igår bekräftade ECB:s månadsrapport att centralbanken "kan påbörja öppna marknadsoperationer med en storlek lämplig för att nå sina mål", vilket hjälpte upp sentimentet. Däremot är den ekonomiska situationen i eurozonen alltjämt matt, och risksentimentet håller på att bromsa in nu under morgonen", skrev ekonomerna på Société Générale i ett marknadsbrev.

Stockholmsbörsens OMXS30-index noterades 0,5 procent ned till indexnivån 1.078,5 vid 10.30-tiden. Omsättningen var då 1,4 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. Inklusive Burgundy, Bats Chi-X samt Turquoise var den 1,8 miljarder kronor.

De ledande europeiska börserna såg en negativ utveckling på fredagen. Euro Stoxx 50, CAC 40 och DAX var mellan 0,3 till 0,6 procent lägre, medan FTSE 100 pendlade mellan oförändrad till svagt negativ.

Alliance Oil släppte på morgonen produktionsrapport för juli. Oljebolaget producerade 53.732 fat råolja per dag, samt raffinerade 83.643 fat per dag. Vidare såldes 57.428 fat råolja per dag samt 84.496 fat oljeprodukter per dag. Oljebolaget noterades 0,2 procent lägre.

RNB presenterade försäljningssiffror för juli, där total försäljning i egna butiker backade med 8,7 procent. Total försäljning jämförbara butiker i lokal valuta tappade 8,0 procent. Aktien tappade på fredagen, och var vid 10.30- tiden 7,7 procent ned.

Active Biotech redovisade på fredagsmorgonen en nettoomsättning på 96,6 miljoner kronor (226) för det andra kvartalet. Resultatet efter skatt var -24,5 miljoner kronor (147). Aktien var 4,1 procent lägre vid 10.30-tiden.

Nokia, som sett sin aktiekurs rusa de senaste dagarna, fick på morgonen sin riktkurs höjd av Swedbank Markets till 2:80 euro, från tidigare 2:50 euro. Rekommendationen köp kvarstår. Nokias aktie noterades i toppen av OMXS30, 3,9 procent högre, på förmiddagen.

Securitas riktkurs blev nedjusterad av Credit Suisse till 49 kronor, från tidigare 52 kronor. Rekommendationen "underperform" kvarstår för säkerhetsbolaget, som noterades 1,5 procent lägre.

Barclays Capital justerade på morgonen svenska bankers riktkurser. Handelsbanken fick se sin höjd till 235 kronor, från 229 kronor, medan Nordeas nedjusterades med 3 kronor till 77 kronor. Handelsbanken och Nordea var 0,6 respektive 1,2 procent ned.

Vidare på rekommendationsfronten sänkte Carnegie Hexagon, som kvartalsrapporterade i torsdags, till behåll. Bolaget tappade under förmiddagshandeln, och noterades 3,4 procent ned.

Läkemedelsbolaget Astrazeneca höjdes av Bryan Garnier till 27:80 pund, från 27:20 pund. Aktien var alltjämt 0,7 procent ned.

På makrofronten inkom kinesisk data över handelsöverskottet för juli månad, vilket missade förväntningarna grovt. Överskottet blev 25,15 miljarder dollar, med en exportökning om 1,0 procent från samma period förra året. Väntat var ett handelsöverskott på 35,05 miljarder dollar, med en exportökning om 8,0 procent.

"Gårdagens kinesiska siffror var dåliga (åtminstone jämfört med förväntningarna). Temat har fortsatt idag, med ett förvånansvärt krympande handelsöverskott från juli", kommenterar Deutsche Bank i en analys.

Internationella energimyndigheten, IEA, sänker sin prognos för den globala efterfrågan på olja både för 2012 och 2013.

Tysklands konsumentpriser steg 0,4 procent i juli, jämfört med månaden före. Inflationstakten uppmättes till 1,7 procent.

Senare på fredagen bjuds det på makrodata i form av amerikanska importprissiffror för juli månad.


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?