De stora regnmängderna under juni har inte ökat handeln i Sverige, enligt Svensk Handel. Svenskarna shoppar lika mycket vid sol som regn, det är bara vad man köper som skiljer sig åt.
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från PackoplockAnnons
Packa dina produkter smartare – och sluta frakta luft
Jakob Grehn, produktchef för transportemballage på Packoplock.
Paket som skickas från e-handlare är ofta överdimensionerade och uppskattas innehålla mellan 30 och 50 procent luft. Genom att packa smartare skulle både ekonomiska och miljömässiga vinster kunna göras, menar Jakob Grehn på emballagegrossisten Packoplock.
I ett försök att strömlinjeforma packprocessen kör många e-handlare på en ”one size fits all”-lösning. Alla produkter, oavsett storlek, packas i lika stora lådor som fylls på med varierande mängd utfyllnadsmaterial. I praktiken innebär detta att företagen betalar för att frakta luft.
– Resultatet blir en onödigt hög kostnad för frakten, då kostnaden bestäms av hur skrymmande transportemballaget är. Att se över sitt emballage är en enkel lösning för att minska sina kostnader, säger Jakob Grehn, produktchef för transportemballage på Packoplock.
Miljövinster och nöjdare kunder
Det finns även miljömässiga vinster att hämta hem genom att välja emballage efter produkt. Med mindre lådor går det att få in fler paket i varje lastbil och färre transporter krävs. Enligt Jakob Grehn kan ett medvetet emballageval också resultera i ökad kundnöjdhet.
– Får slutkunden hem en vara som skadats på grund av att den alltför stora lådan tryckts ihop kommer det att leda till minskat förtroende. Att skicka en låda med luft ser dessutom slarvigt ut. Dagens konsumenter är oerhört medvetna, de kopplar ihop låg fyllnadsgrad med negativ miljöpåverkan, säger Jakob Grehn.
Kan ge vägledning
Packoplock, som är en av de ledande emballagegrossisterna i Norden, har över 500 olika wellådor i sitt sortiment samt ett stort urval av e-handelspåsar och andra packmaterial.
– Sannolikheten att vi har just det som behövs för att frakta en specifik typ av produkt är mycket stor. Vi vägleder gärna våra kunder i att hitta rätt packmaterial för att skydda produkterna, effektivisera packprocessen, minska kostnaderna och minimera klimatavtrycket, säger Jakob Grehn.
Packoplock Scandinavia AB säljer emballage- och packprodukter till företag i Sverige, Finland, Danmark och Norge via katalog, webb och säljkår. Företaget har 120 anställda och omsätter cirka 500 miljoner kronor. Packoplock har vuxit samtliga 184 månader som företaget har varit aktivt.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Packoplock och ej en artikel av Dagens industri