1515

Räntor och valutor: Krisländernas räntor stiger<br />

Tyska statspappersräntor öppnar nära oförändrade nivåer i den inledande tisdagshandeln medan spanska och italienska räntor fortsätter att stiga inför förmiddagens emissioner. Euron handlas samtidigt något starkare än vid den svenska marknadens stängning på måndagen.

Det fortsatte att droppa in nya oroande besked från euroområdet på måndagskvällen; Greklands nyvalde finansminister Vassilis Rappanos hoppar av redan innan han börjat. Den officiella orsaken uppges vara hälsoskäl, han fördes till sjukhus för magproblem redan på fredagen, men grekiska medier rapporterar om att den tilltänkte finansministern också var kritisk mot den nybildade regeringen och regeringens policyprogram.

Vidare meddelade Cypern att landet nu söker assistans från EU:s stödfonder till landets banker för att skydda landet från spridningseffekter från landets exponering mot Grekland.

Sent på måndagskvällen meddelade vidare Moody´s att de sänker betyget för 28 spanska banker med mellan ett och fyra steg. Betygsåtgärden speglar Moody´s sänkning av Spaniens kreditbetyg den 15 juni, men också en sänkt bedömning om bankernas egna, "standalone", kreditvärdering.

På tisdagen rapporterar dock Financial Times om allt mer konkreta förslag inför toppmötet. Mötet kan troligen komma att behandla ett förslag som kan ge EU långtgående befogenheter att skriva om budgetar för länder i euroområdet som brter mot skuld- och underskottsreglerna.

Enligt tidningen är förslagen en del av en ambitiös plan att föra euroområdet mot en fiskal union, vilket skulle ge Bryssel mer makt att verka som finansdepartement för samtliga 17 euroländer. Förslagen ingår i en rapport som ska presenteras vid toppmötet, som också ska lägga fram planer för en bankunion och en politisk union.

Financial Times rapporterar vidare att två mycket seniora EU-eminenser, förre EU-kommissionsordföranden Jacques Delors (född 1925) och Tysklands förre förbundskansler Helmut Schmidt (född 1918), har ryckt ut till stöd för anhängarna av gemensamma euroobligationer.

En grupp som överses av dessa grånade herrar ska på tisdagen lägga fram förslag om att bilda ett skuldkontor som ska emittera gemensamt uppbackade euroområdesobligationer i utbyte mot att regeringarna ger upp delar av kontrollen över nationella budgetar.

Gruppens förslag skulle också innebära en "finansminister" för euroområdet som ska leda skuldkontoret, och denne minister ska enligt förslaget ges omfattande möjligheter att stoppa budgetförslag i de hårdast skuldsatta och underskottsdrabbade länderna.

"Kärnprincipen ska vara att suveräniteten tar slut när solvensen tar slut. Samtidigt ska euroområdet som helhet säkra att adekvat prissatt tillgång till statlig finansiering ska vara generellt tillgänglig, även i kristider", framgår det av rapporten, enligt Financial Times.

Tidningen skriver att givet att rapporten kommer från en panel som leds av två av Europas främsta eminenser så kan förslaget ge ytterligare tyngd åt de fransk-italienska försöken att förmå Tyskland att stödja förslagen om gemensamma euroobligationer.

Statistik på tisdagsmorgonen visar att tyska och franska hushålls ekonomiska sentiment är något bättre än väntat inför halvårsskiftet, trots alla negativa besked om euroområdet. GFK, som publicerar den tyska hushållsindikatorn konstaterar att det finns en växande oro för att Tyskland ska dras ner i en negativ spiral, men hushållen tycks tro att det mer är en risk mot ekonomin i allmänhet snarare än mot deras personliga situation.

Senare på tisdagen riktas blickarna kanske främst mot hur marknaden tar emot statspappersemissioner från Spanien och Italien.

Klockan 10.30 ska bud ha lämnats in i en spansk auktion av statsskuldsväxlar med 84 och 168 dagars löptid, resultatet meddelas omkring tio minuter senare.

Klockan 11.00 är stopptid för bud i en italiensk auktion nominella statsobligationer med två års löptid för upp till 3 miljarder euro samt realobligationer med fyra och 14 års löptid, resultatet kan väntas omkring en kvart senare.

Svenska statsobligationsräntor öppnar tisdagens handel på oförändrade till marginellt högre nivåer än vid måndagens svenska stängning, kronan handlas samtidigt något svagare mot euron.

I Sverige publicerar SCB maj-PPI klockan 9.30. Enligt SME Direkts prognosenkät väntas PPI ha sjunkit 0,2 procent jämfört med i april och stigit 0,7 procent jämfört med maj 2011.

Eftermiddagens USA-agenda bjuder bland annat på S&P/Case-Schillers husprisindex för april, klockan 15.00, samt hushållens konfidensindikator för juni, klockan 16.00. Enligt Bloomberg News prognosenkäter väntas husprisindex ha sjunkit 2,50 procent i april jämfört med april 2011. Hushållens konfidensindikator väntas ha sjunkit till 63,0 i juni från 64,9 i maj.

Dessutom ska finansdepartementet i kväll sälja tvååriga statsobligationer för 35 miljarder dollar. Tisdagens emission följs av en emission av femåriga obligationer för 35 miljarder dollar på onsdagen samt en emission av sjuåriga obligationer för 29 miljarder dollar på torsdagen.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?