1515

Råvaror: Priserna fortsätter ned

Råvarupriserna utökade på torsdagsmorgonen de nedgångar som noterades på onsdagseftermiddagen, präglade av en besvikelse över uteblivna stimulanser från Federal Reserve.

Vid klockan 8.45 var WTI-oljans augustikontrakt ned 1,09 dollar till 80,36 dollar per fat medan Brent hade sjunkit 0,40 dollar till 92,29.

Federal Reserves räntekommitté meddelade helt i linje med förväntningarna att målintervallet för dagslåneräntan, Fed funds, lämnas oförändrad på mellan 0,0 och 0,25 procent.

Vidare meddelade Fed att de kommer att förlänga löptidsförlängningsprogrammet "Operation Twist" till årsskiftet. Statspapper med kortare löptid för omkring 267 miljarder dollar kommer att bytas mot statspapper med sex till 30 års löptid i "nuvarande takt".

Samtidigt upprepade kommittén sitt implicita åtagande om "exceptionellt" låg ränta till att gälla till åtminstone slutet av 2014.

Fed-kommittén justerade också ner beskrivningen av ekonomin och inflationen jämfört med vid räntemötet i april. Ekonomin har visserligen fortsatt expandera måttligt, men sysselsättningstillväxten har bromsat in. Dessutom noteras att inflationen har dämpats, vilket främst speglar lägre olje- och bensinpriser.

Statistik från amerikanska energidepartementet visade på onsdagseftermiddagen att lagren av råolja steg med 2,9 miljoner fat förra veckan, tvärtemot vad analytikerna hade räknat med, då förväntningarna låg på en minskning om 1,3 miljoner.

Bland produkterna ökade bensinlagren med 0,9 miljoner fat, medan destillatlagren steg med 1,2 miljoner, båda i stort sett i enlighet med förväntningarna.

"Fed-kommentarerna tillsammans med lagersiffrorna gav en känsla att efterfrågeförstörelse fortfarande finns där. Jag tror att du kommer att se att Opec börjar mumla om kvoter" om oljan sjunker under 80 dollar per fat, sade Jonathan Barratt vid Barratt's Bulletin till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guld ned 7 dollar till drygt 1.600 dollar per uns, medan silvret var ned 0,24 dollar till 27,92.

"Sentimentet försämrades när Fed krossade förhoppningar om ytterligare QE. Oddsen för QE borde stiga om USA:s ekonomi presterar sämre än Feds nedreviderade tillväxt- och sysselsättningsprognoser", sade Lachlan Shaw, analytiker vid Commonwealth Bank, enligt Bloomberg News.

På London Metal Exchange sjönk kopparns tremånaderstermin med 130 dollar till 7.415 dollar per ton, medan zinkpriset sjönk med 20 dollar till 1.847.

"Marknaden hade hoppats på mer från Fed. Givet möjligheten för ytterligare lättnader kommer kopparn troligen stanna kvar i intervallet", sade Zhang Tianfeng, analytiker vid Dongxing Futures till Bloomberg News.

HSBC:s preliminära inköpschefsindex för Kina fortsatte att sjunka för den åttonde månaden i rad, enligt statistik på torsdagen. Indexet uppmättes till 48,1, att jämföra med 48,4 i maj.

Kinas president Hu Jintao sade i kommentarer publicerade i söndags att han är övertygad att Kina kommer att bibehålla en stabil tillväxt och att landet har vidtagit "riktade åtgärder" för att stötta inhemsk efterfrågan.

Table


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?