1515

Stockholmsbörsen: H&M håller index uppe

Stockholmsbörsen öppnade kring oförändrat på onsdagen där H&M drog upp OMXS30 efter att bolaget före öppning släppt en rapport som överträffade förväntningarna.

I fokus på morgonen var även att Billerud och Korsnäs går samman och bildar ett nytt företag, vilket mottogs positivt på börsen. På makrofronten gav G20-ländernas möte i Mexico på tisdagen hopp om att länderna ska samarbeta för att främja tillväxt och finansiell stabilitet.

Stockholmsbörsens OMXS30-index var kring klockan 10.20 0,1 procent upp till noteringen 1.001. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 2,6 miljarder kronor. Inklusive handeln på Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats uppgick omsättningen till 3,0 miljarder kronor.

I Europa var Euro Stoxx 50 ned 0,1 procent, även DAX backade 0,1 procent medan CAC 40 sjönk 0,3 procent och FTSE100 minskade 0,1 procent.

Hennes & Mauritz redovisade ett resultat före skatt på knappt 7,1 miljarder kronor för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2011/2012. Detta var högre än analytikernas förväntningar som var ett resultat före skatt på i genomsnitt 6,6 miljarder.

"Sammantaget har effekterna från de tidigare kraftigt negativa externa faktorerna, som till exempel bomullspriset, mer eller mindre neutraliserats. För inköpen till andra kvartalet var även dollareffekten relativt neutral, men kommer att bli negativ för inköpen till andra halvåret", skrev H&M i rapporten.

H&M:s aktie steg 2,1 procent.

Billerud och Korsnäs går samman och bildar ett nytt bolag, Billerudkorsnäs. Det nya bolaget väntas få en årsomsättning om cirka 20 miljarder kronor. Preliminärt uppskattas årliga synergieffekter till cirka 300 miljoner kronor.

Sammanslagningen får gott betyg analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med.

"Jag tycker att det är bra. Bolagen har många kompletterade produkter och tillsammans kan de få ned kostnaderna", kommenterade Mikael Jåfs på Cheuvreux.

Genom sammanslagningen väntas Kinnevikkoncernens nettoskuld minska med 8,4 miljarder kronor.

Billeruds aktie steg 3,7 procent och Kinnevik gick upp 2,2 procent.

Bland makronyheter resulterade tisdagens G20-möte i att länderna står enade i sin strävan att främja tillväxt och finansiell stabilitet.

I detta mål framgår att euroområdets medlemmar i G20 kommer att vidta alla nödvändiga policyåtgärder för att säkra integriteten och stabiliteten i området, förbättra funktionen på finansmarknaderna och bryta den negativa återkopplingen mellan banker och stater.

På bolagsfronten släppte även Skistar rapport på morgonen. Resultat efter skatt uppgick till 171 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret, jämfört med 166 miljoner för samma period föregående år.

Företaget meddelar att det inför vintersäsongen 2012/13 har bokats logi för 5 procent mer än vid samma tidpunkt förta året.

Skidoperatören har även beslutat sig för, att åtminstone tillfälligt, dra sig ur förhandlingarna kring de schweiziska skidanläggningarna Andermatt och Sedrun.

Skistars aktie gick upp 2,2 procent.

Electrolux steg 3 procent vilket var mest på OMXS30. Leveranser av de sex största vitvarukategorierna i Nordamerika, AHAM 6, ökade med 0,9 procent i maj, jämfört med samma månad 2011. Uppgången föregicks av tre månader av nedgångar.


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?