1515

Råvaror: Små förändringar inför Fed-besked

Råvarupriserna visade små förändringar på onsdagens morgonhandel. Handeln var avvaktande inför Federal Reserves policybesked senare på kvällen.

Vid klockan 8.35 var WTI-oljan upp 0,13 dollar till 84,16 dollar per fat medan Brent hade stigit 0,18 dollar till 95,94.

Förhandlingarna i Moskva mellan Iran och medlemmarna i FN:s säkerhetsråd samt Tyskland avslutades på tisdagskvällen utan någon överenskommelse mellan parterna, och Iran står nu inför ännu tuffare sanktioner från EU och USA.

"Det helt klart svårt att förstå följderna av Iran- samtalen, men dessa saker påverkar risk/profit-profilen bland handlare. När du har den risken på marknaden kan folk vara villiga att hålla kvar vid en lång position som går med förlust lite längre än en kort position som går med förlust, eftersom de har den där extra stabilisatorn på uppsidan", sade Mark Keenan, chefstrateg vid Cubit Asset Management till Bloomberg News.

Förhandlarna för båda sidorna uppgav att bollen nu var på den andres planhalva. Catherine Ashton, EU:s utrikesrepresentant, och Said Jalili, chefsförhandlare för Iran, använde liknande ordalag och sade att respektive motpart har "ett val" att starta nya förhandlingar.

"Det fortsätter att vara tydligt att det finns betydande skillnader i innehållet i de olika positionerna. Vi räknar med att Iran kommer att besluta huruvida det är viligt att arbeta med diplomati, för att nå ett avtal om konkreta förtroendebyggande steg och ta itu med oromsmomenten i det internationella samfundet", sade Catherine Ashton.

Inga nya förhandlingar liknande de i Moskva, Bagdad och Istanbul har planerats, men experter från parterna ska träffas den 3 juli.

Slutkommunikén från G20-mötet i Mexiko följde i mycket de utkast som tidigare cirkulerat i media. G20 åtar sig att arbeta tillsammans för att stärka återhämtningen och hantera spänningar på finansmarknaderna. Efterfrågan ska stärkas och förtroendet återupprättas med sikte på att stötta tillväxten och främja finansiell stabilitet, samtidigt som budgetkonsolideringen ska fortsätta.

Marknaden inväntar nu Federal Reserves policybesked klockan 18.30 och Feds nya prognoser och presskonferens med Ben Bernanke senare på kvällen.

Mattias Bruér på SEB skriver i ett marknadsbrev att det väger jämnt, men att deras huvudscenario är att Fed inte kommer att agera redan på onsdagen.

"Men med detta sagt så kan FOMC via ett duvaktigt uttalande och nedgraderingar av tillväxtutsikterna bereda vägen för QE3 vid nästa möte. Om Fed inte beslutar om QE3 nu, så bör den framåtblickande guidningen förlängas till 2015 enligt vår uppfattning", skriver SEB.

Vad gäller frågan om hur de penningpolitiska lättnaderna kommer att se ut så skulle en lättare version vara en kort förlängning av Operation Twist på några månader eller att förlänga guidningen inpå 2015. Men eftersom volymen med korta värdepapper som finns kvar för försäljning är mycket begränsad, så är en förlängning av Operation Twist inget kraftfullt verktyg just nu.

På ädelmetallmarknaden noterade spotpriset på guld en uppgång om 2 dollar till drygt 1.620 dollar per uns, medan silvret var upp 0:065 dollar till 28:49.

"Investerare är försiktiga utifall att Fed skulle bli en besvikelse. Guld över 1.600 dollar har lättnader inprisade och kan säljas hårt om någon form av stimulanser inte äger rum", sade Huang Fulong, analytiker vid Citics Futures till Bloomberg News.

På London Metal Exchange sjönk kopparns tremånaderstermin med 14 dollar till 7.595 dollar per ton, medan zinkpriset steg med 1 dollar till 1.900.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?