1515

Stockholmsbörsen: Tillbaka på noll

Stockholmsbörsen handlades vid lunchtid på måndagen kring nollstrecket, efter att tidigare ha stigit i spåren av helgens valutgång i Grekland.

Tillbakagången förklaras av att investerare alltjämt fokuserar på de mer långsiktiga problemen i Grekland.

"Det grekiska valet lämnar fortfarande parlamentet i ett osäkert läge utan klar majoritet för något av de två största partierna som har motsatta åsikter. I ett långsiktigt perspektiv kommer Greklands kvarvarande i eurozonen innebära mer problem eftersom det kommer att behöva mer nödlån", kommenterade Dieter Merz vid MIG för Marketwatch.

Stockholmsbörsens OMXS30-index var kring klockan 13.30 0,2 procent upp till noteringen 979,2. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 5,0 miljarder kronor. Inklusive handeln på Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats uppgick omsättningen till 6,5 miljarder kronor.

På kontinenten var Euro Stoxx 50 ned 0,4 procent, medan CAC 40 var oförändrat och FTSE100 steg 0,3 procent. Börserna i Madrid och Milano backade båda drygt 1,5 procent.

Under dagen väntas det eurovänliga Ny Demokratis ledare Antonis Samaras inleda sitt andra försök att bilda en ny regering, efter att partiet fått 29,7 procent av rösterna och blivit största parti i Grekland.

I Spanien steg tioårsräntan åter till över 7 procent i Italien till över 6 procent. I Spanien ökade andelen dåliga lån i landets banker till 8,72 procent i april av den totala utlåningsvolymen, från 8,37 procent, enligt statistik från centralbanken.

Bäst på Stockholmsbörsens storbolagsindex var Nokia som steg 3,6 procent. ABG Sundal Collier har höjt rekommendationen för aktien till köp, från tidigare behåll.

Råvarubolagen gick generellt något bättre än index, efter att de stora gruv- och oljebolagen stigit i asiatisk handel. Lundin Petroleum och Boliden ökade med 0,9 respektive 0,8 procent. Det senare fick också stöd av en köprekommendation i Dagens Industri.

I sektorn rusade Petrogrand drygt 20,6 procent och handlades omkring 19:50 kronor, efter ett brant fall på fredagen då bolagets produktionsuppdatering tolkats negativt.

SCA backade 0,3 procent, vilket var mer än sektorn i snitt. EU har beslutat att förlänga granskningen av företagets köp av Georgia-Pacifics mjukpappersverksamhet. Enligt Bloomberg News har SCA erbjudit sig att göra eftergifter för att få affären godkänd, något som SCA avböjer att kommentera.

Flera bygg- och fastighetsbolagen var på frammarsch. NCC, Hufvudstaden och Kungsleden steg alla mellan 0,9-1,3 procent. I toppen av sektorn återfanns Skanska, som inleder sina kapitalmarknadsdagar i USA under måndagen och som dessutom uppgraderats till köp av Carnegie. Skanska ökade 1,6 procent.

Verkstadsbolagen visade en blandad utveckling. I sektorn steg Husqvarna och ABB med 1,3 respektive 1,1 procent. I botten låg Trelleborg som sjönk 2,0 procent. SKF B steg 0,6 procent till 130:80 kronor.

Bank- och försäkringsaktier hörde till dem som steg mest i Europa vid börsernas öppning, sedan en "Grexit" nu förefaller mindre aktuell. Vid 13-tiden var dock endast Nordea kvar över nollstrecket bland storbankerna, medan SEB tappade 0,5 procent.

Kinnevik B steg 0,8 procent sedan investmentbolaget sålt sina direktägda aktier i rabattkupongföretaget Groupon för 569 miljoner kronor. Innehavet, vars värde under en tid bedömdes uppgå till cirka 1 miljard kronor, kostade ursprungligen 20 miljoner kronor.

På makrostatistikagendan är det för dagen nästan tomt, med undantag av amerikansk husprisindex för juni klockan 16.00. På måndagskvällen inleds G20-gruppens möte i Mexiko.

De amerikanska terminerna för DJIA och S&P500 pekade vid 13.30-tiden cirka 0,3 procent ned.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?