Stockholmsbörsen halkade efter Europa

Stockholmsbörsen tappade mer än övriga Europa under fredagens handel. Utdelningar från bland annat indextunga H&M och Ericsson bidrog till nedgången. Ytterligare minusbränsle hämtades från andra sidan Atlanten i form av en sysselsättningsbesvikelse.

Stockholmsbörsens OMXS30-index slutade 2,6 procent lägre till noteringen 1.032. Omsättningen på Stockholmsbörsen var knappt 14 miljarder kronor. Inklusive handeln på alternativa handelsplatser som Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats kunde omsättningen samtidigt summeras till runt 17,5 miljarder.

"Den amerikanska jobbsiffran var svag men inte tillräckligt svag för att man ska kunna hårdspekulera i ett tredje penningpolitiskt lättnadsprogram från den amerikanska centralbanken. Vidare är minskningen i den amerikanska arbetsstyrkan oroande, där styrkan nu är nere på 30- årslägsta", sammanfattade Nordeas aktiestrateg Jonas Olavi tingens ordning för Nyhetsbyrån Direkt.

Veckans höjdpunkt, den amerikanska månadssysselsättningen för april, blev en besvikelse då förhandsbedömningarna spände bågen lite väl hårt. Dock höjdes siffrorna för mars och februari.

På Europakartan står politiska val i Frankrike, presidentval, och Grekland, parlamentsval, under helgen i händelsernas mitt.

"Helgens val kan på marginalen medföra viss oro för att sitta med risk. Samtidigt har fokus skiftat från Grekland, nu riktas alla blickar mot Spanien", kommenterade Magnus Dagel, också aktiestrateg på Nordea, till Direkt.

På svenskt börsgolv tyngdes utvecklingen av att indextungviktare som H&M och Ericsson backade 5,8 respektive 5,3 procent, 13:80 och 3:50 kronor, sedan utdelning om 9:50 samt 2:50 kronor avskiljts. Boliden och Nokia var vidare ned 5,8 samt 10 procent då de båda bolagen på fredagen handlas utan rätt till utdelning. Nokia-aktien kan även ha tyngts av att en amerikansk grupptalan riktats mot bolaget.

Torsdagens vinnare Lundin Petroleum backade nästan 4 procent. I analysuppdateringar har flera internationella investmentbanker valt att behålla sina tidigare riktkurser på bolaget trots den lyckosamma sidospårsborrningen i Johan Sverdrupfältet på torsdagen. Dessutom föll oljepriset kraftigt under fredagen.

I den positiva vågskålen hittades rapporterande Swedish Match som steg nästan 2 procent efter ett resultat som överträffade förväntningarna. Snusmarginalen var ett glädjeämne samtidigt som den amerikanska cigarrmarknaden lovade gott.

UBS har lagt till Astrazeneca på sin så kallade European Key Calls List, läkemedelsaktien förblev oförändrad. Inom defensivt var vidare teleoperatörerna Tele2 och Teliasonera båda något lägre.

Rapporterande Bilia sjönk 10 procent efter ett svagare resultat än förra året och lägre efterfrågebedömningar för det andra kvartalet.

Björn Borg tappade 3 procent sedan det redovisat ett resultat för det första kvartalet som halverades jämfört med motsvarande kvartal 2011. Såväl omsättning som bruttomarginal var lägre än året före.

Rapporterande Petrogrand föll hela 18 procent i sviterna efter sin kvartalsrapport.

Framgångssagan Hexpol gjorde skäl för epitet och steg nästan 1 procent efter sin rapport trots den allmänna minusvinden.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?