Stockholmsbörsen: Skakade av sig dåliga nyheter

Stockholmsbörsen stängde högre på torsdagen och sällade sig där till andra nordiska börser som visade generell styrka. Nere i Europa och i USA var börstrenden under dagen mer trevande.

Även den svenska börsen kom under viss press på eftermiddagen sedan den amerikanska ISM-indexet för tjänstesektorn visat sig svagare än väntat, men marknaden skakade snabbt av sig och OMXS30-index kunde klättra 10 indexenheter sista timmen.

Stängningsindex sattes till 1.059,9, en uppgång med 0,8 procent jämfört med onsdagens stängningsnivå.

Omsättningen på Stockholmsbörsen var 13 miljarder kronor. Inklusive handeln på alternativa handelsplatser som Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats kunde omsättningen summeras till cirka 16 miljarder kronor.

Indextungviktare som H&M och Ericsson hörde till vinnarna, +2,1 respektive +0,5 procent. Båda bolagen höll årsstämmor under dagen, men utan att några kurspåverkande nyheter förmedlades.

Bland aktierna som bidrog till att hålla index uppe fanns Lundin Petroleum som klättrade nära 8 procent till 150 kronor efter att bolaget rapporterat om lyckosam sidospårsborrning i Johan Sverdrupfältet på den norska kontinentalsockeln.

Inom samma sektor byggde Africa Oil på sin starka börstrend 2012 ytterligare med en uppgång på 3,7 procent till 42,20 kronor. Aktien inledde året på 10,75 kronor. Bränsle under torsdagen kom från partnern Tullow Oil som flaggade för fler goda nyheter från borrningen i Kenya

MTG steg 2,3 procent sedan dess ryska intressebolag CTC Media redovisat starkare siffror än väntat.

Ett par svenska större bolag släppte också delårsrapporter, däribland gruvbolaget Boliden som dock slutade som en av kursförlorarna, ned 0,3 procent, trots att rapporten inledningsvis såg ut att vara relativt stark jämfört med förväntningarna på marknaden.

"Det är bättre än konsensusförväntningarna, men ser man till detaljerna är gruvsidan väsentligt svagare än väntat. Det är negativt, för det är den drivande sidan. Dessutom är det en stor omvärdering av processlagren", sa Joakim Ahlberg, gruvanalytiker hos Cheuvreux, till Nyhetsbyrån Direkt.

Stora förlorare var samtidigt SAS och Tradedoubler efter sina respektive rapporter. SAS tappade 14,5 procent och Tradedoubler hela 26 procent, i båda fallen efter rapporter som var klart svagare än väntat.

Indutrade tappade 7,5 procent efter sin rapport medan specialfettillverkaren AAK klarade sig desto bättre, aktien upp 2,9 procent efter sin delårsrapport som visade såväl försäljning som resultat över SME Direkts konsensus.

Orexo höll kapitalmarknadsdag och närvarande förvaltare, analytiker och press som fick beskedet att preparatet OX219, för behandling av narkotikaberoende (opiater), kan vara redo för registreringsansökan i USA första kvartalet nästa år. Tidigare har bolaget talat om "första halvåret". Aktien stängde 2,1 procent högre.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?