Räntor och valutor: Spansk oro sänker humöret

Euron och tyska statspappersräntor vänder åter nedåt i förmiddagens handel på måndagen i takt med att marknadens fokus skiftar över från grekiska opinionsmätningar till spansk bankoro.

Samtidigt stiger spanska statsobligationsräntor 15-17 punkter, och ränteskillnaden mellan tyska och spanska tioårsobligationer stiger till den högsta nivån sedan euron infördes, 512 punkter som högst på måndagen.

Uppgifter i tidningen El Pais om att Spanien planerar att betala för krisbanken Bankia rekapitalisering genom att tillföra statspapper i stället för likvida medel för att undvika att först behöva gå till marknaden för att emittera statspapper skapar osäkerhet. Den spanska bankräddningsfonden, Frob, har för närvarande tillgångar på 5 miljarder euro, och att öka detta genom att emittera statspapper börjar nu anses vara för dyrt givet dagens höga spanska statsobligationsräntor.

Johan Javéus, chefsanalytiker på SEB Merchant Banking, skriver i bankens morgonbrev att det ännu år oklart vilket pris Bankia betalar för att få detta kapitaltillskott på 19 miljarder euro, och vad ECB tycker om denna uppfinning för att ge krisbanken tillgång till likviditet i deras repor.

"Det enda man kan säga är att nöden är uppfinningarnas moder", konstaterar Johan Javéus.

En talesperson för det spanska ekonomidepartementet bekräftade för Bloomberg News på måndagen att regeringen överväger att kapitalisera Bankia genom att tillföra statspapper i stället för likvida medel. Några beslut ska ännu inte ha fattats, men spansk lagstiftning ger möjlighet för en sådan lösning, enligt talespersonen.

Samtidigt börjar analytiker skriva upp sina prognoser om hur kapital som behövs i de spanska bankerna efter Bankias massiva nedskrivningar.

Bloomberg News citerar Daragh Quinn, analytiker vid Nomura International, som tror att de spanska bankerna kapitalbehov kan uppgå till 60 miljarder euro.

"Givet de nuvarande ekonomiska och politiska osäkerheterna runt euron för närvarande kan det leda till ytterligare tryck på Spanien att överväga att använda extern finansiering för rekapitaliseringen av bankerna", skrev Daragh Quinn i ett kundbrev på måndagen.

Svenska räntor sjunker något samtidigt som kronan försvagas en aning efter statistik som indikerar en svag aktivitet i den svenska ekonomin i början av andra kvartalet.

Ökningstakten i den svenska detaljhandeln sjönk till 0,8 procent i april, från 4,2 procent i mars. Analytikerna i SME Direkts enkät hade väntat en tydlig inbromsning i april, men endast till +1,3 procent.

HUI konstaterade att april bjöd på ett bakslag efter en bra start på året för detaljhandeln, vilket delvis förklaras av en kalendereffekt men också av kallt vårväder som bromsade försäljningen i kläd- och skohandeln.

Andreas Jonsson, analytiker på Nordea, noterar i ett kundbrev att det inte var oväntat att detaljhandeln sjönk i april (-0,2 procent jämfört med mars) efter at ha stigit sex månader i rad, och trots svagheten i april är trenden för detaljhandeln "fortsatt ganska stark".

"Överlag är förhållandena gynnsamma för hushållskonsumtionen och vi räknar med hygglig tillväxt i detaljhandeln under året. Men renässansen för skuldoron i Europa och sjunkande aktiekurser kommer troligen hämma hushållens benägenhet att spendera de kommande månaderna", skriver Andreas Jonsson.

Även HUI, som sammanställer detaljhandelsstatistiken tillsammans med SCB ser fortsatt en stigande trend i detaljhandeln, och svagheten i april "är sannolikt ett undantag i en vårförsäljning som gått bättre än väntat".

SCB rapporterade samtidigt att Sveriges utrikeshandel med varor gav ett överskott på 4,7 miljarder kronor i april, vilket var helt i linje med SME Direkts prognosenkät. Såväl exporten som importen fortsätter dock att sjunka jämfört med motsvarande månad 2011, exporten -2 procent och importen -4 procent.

De amerikanska marknaderna håller helgstängt på måndagen med anledning av Memorial Day.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?