1515

Råvaror: Breda nedgångar

Råvarupriserna noterade breda nedgångar på onsdagens morgonhandel.

WTI-oljans junitermin hade vid klockan 8.55 sjunkit 0,71 dollar till 91,14 dollar per fat, medan Brent-oljan sjönk 0,65 dollar till 107,76.

Marknaden kommer på onsdagen att rikta stort fokus mot mötet mellan Iran och länderna i FN:s säkerhetsråd plus Tyskland i Bagdad, där parterna ska förhandla om Irans atomenergiprogram.

Iranska företrädare har också träffat FN:s atomenergiorgan, IAEA, för att diskutera förutsättningarna för inspektioner. Mötet resulterade i en överenskommelse som ska skrivas under de närmaste dagarna, och som bland annat inkluderar frågan om tillgång till den hemliga Parchin- anläggningen som inspektörerna tidigare har förbjudits att besöka.

"Irans överenskommelse att släppa in inspektörerna är ett litet steg mot att möjligtvis minska utbudsriskerna. Det bygger på den generella situationen där efterfrågan ligger mellan stadig och dämpad mot en bakgrund av ett mer än adekvat utbud", sade Ric Spooner, chefmarknadsanalytiker vid CMC Markets i Sydney till Bloomberg News.

Från statligt håll var reaktionerna på avtalet olika. Israels försvarsminister Ehud Barak uppgav att Iran bara försöker skapa en "illusion av framsteg" i avtalet med FN:s atomenergiorgan IAEA, som inkluderar större tillgång för IAEA:s inspektörer.

USA var mer försiktiga i sin bedömning av överenskommelsen, och sade att Iran bör ta vara på tillfället för att förtydliga vad de avser att göra med sitt arbete inom atomenergi.

Tysklands utrikesminister Guido Westerwelle sade att ett "pålitligt och substantiellt samarbete" mellan Iran och IAEA "som reder ut de kvarvarande frågorna kring Irans atomenergiprogram skulle vara ett viktigt och länge försenat steg".

"I Bagdad handlar samtalen om konkreta åtgärder om Irans atomenergiprogram som ska utgöra en ingångspunkt för att bygga upp förtroende", sade han.

Tisdagens inofficiella rapport från American Petroleum Institute, API, över de amerikanska oljelagren visade en uppgång i råoljelager med 1,5 miljoner fat per dag, i stort sett i linje med förväntningarna inför den officiella rapporten som publiceras på onsdagen. Bland produkterna sjönk bensinlagren enligt API med 4,5 miljoner fat och destillatlagren med 0,2 miljoner. Här ligger förväntningarna på en nedgång med 0,7 respektive 0,5 miljoner fat.

På London Metal Exchange sjönk kopparns tremånaderestermin med 106 dollar till 7.628 dollar per ton, medan zinkterminen backade 30 dollar till 1.882.

"På grund av den allt större osäkerheten kring Grekland är investerare allt mer motvilliga att exponerar sig mot risk. Nedsidan är begränsad tack vare att vi den senaste tiden har sett bra stöd vid 7.600 dollar", sade Tetsu Emori, råvaruförvaltare vid Astmax till Bloomberg News.

Bland ädelmetallerna sjönk spotpriset på guld med 10 dollar till drygt 1.558 dollar per uns, medan silvret backade 0,39 dollar till 27,80.

"I takt med att oro kring euroområdet återigen kommer upp till ytan drivs investerare mot skyddet i dollarn, och dollarstyrkan tynger återigen guldet", sade Huang Fulong, analytiker vid Citics Futures till Bloomberg News.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?