1515

Råvaror: Kopparn under press

Priserna på råvaror visade blandade rörelser på tisdagen. Kopparn fortsatte ned på nya lägstanivåer medan guldet var mer stabilt, men stängde knappt ned.

På eftermiddagen bekräftade den grekiska presidenten att landet kommer att gå till nyval efter att partierna inte kunnat nå en uppgörelse om att bilda en ny regering. På statistikfronten visade sig läget i New Yorks industri vara starkare än väntat.

Vid golvhandelns stängning var WTI-oljans förstatermin ned 1,05 dollar till 93,73 dollar per fat medan Brent var upp 0,63 dollar till 112,20.

En talesman för Greklands president Karolos Papoulias gick under eftermiddagen ut med att landet kommer att gå till nyval efter att partierna inte kunnat nå en uppgörelse. Han sa också att en expeditionsregering kommer att utses på onsdagen.

Affärsförhållandena för industrin i delstaten New York förbättrades i maj jämfört med månaden före. Federal Reserve New Yorks Empire State Manufacturing Index steg till 17,09 från oreviderade 6,56 månaden före, enligt Bloomberg News. Analytiker hade väntat en uppgång till 9,00, enligt Bloomberg News enkät.

Oljelagren, som rapporteras veckovis, väntas visa en ökning med 1,5 miljoner fat vad gäller råolja till totalt 381 miljoner, den högsta nivån på 21 år. Även lagren vid Cushing, leveranspunkten för WTI-kontrakten, väntas visa uppgång till de högsta nivåerna sedan statistiken från hubben började publiceras år 2004.

Den officiella lagerrapporten från det amerikanska energidepartementet släpps på onsdagen, men föregås av den inofficiella API-rapporten sent på tisdagskvällen.

"Oron över Grekland och Europa som helhet har bidragit till en motvilja att ta risker. Priserna sjunker även för att vi förväntar oss en ökning av crude-lagren imorgon", sa Mike Wittner på Societe Generale till Bloomberg News.

På basmetallmarknaden London Metal Exchange noterades kopparn ned 68 dollar till 7.772 dollar per ton, den lägsta nivån sedan mitten av januari.

"Så länge som sentimentet bland marknadsaktörer fortsätter att vara generellt negativt, kan metallerna också väntas vara pressade. Med det sagt borde vi se ökat köpintresse och opportunistiskt beteende bland marknadsaktörer när priserna faller under eller hamnar nära psykologiskt viktiga nivåer. Tecken på detta börjar redan synas", skriver Commerzbank i ett marknadsbrev.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?