Förbundskansler Angela Merkels CDU försvagades kraftigt i söndagens val i Tysklands folkrikaste delstat Nordrhein-Westfalen, rapporterar Bloomberg News.
Nyhetsbyrån Direkt
Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.
Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.
Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri.
En satsning på kulturen i kombination med en tydlig målsättning om hög service är konceptet bakom Moderna Försäkringars framgångar. Försäkringsbolaget går från styrka till styrka trots pandemins utmaningar, och har bland annat tagit hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning.
– Nöjdare medarbetare och förmedlare ger nöjdare kunder, konstaterar Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri.
Moderna Försäkringar har länge varit en utmanare inom försäkringsbranschen. Till skillnad från många traditionella aktörer har bolaget ett starkt fokus på innovation och bedriver sin verksamhet med en övertygelse om att ökat kundfokus och personifiering är nyckeln till en bra kundresa. En sådan framåtanda förutsätter dock trygga och engagerade medarbetare.
– Vi bestämde oss aktivt för att hög service är en kärnfråga för oss. Utifrån det har vi satsat extremt mycket tid och kraft på att utveckla en kultur där det blir helt naturligt att leverera exemplarisk service. Resultatet är att vi enligt våra medarbetarundersökningar aldrig har haft så nöjda medarbetare och så stark arbetsglädje som nu – något våra kunder märker! Tar man hänsyn till det senaste årets kontext är detta ett otroligt resultat, som vi är oerhört stolta över, säger Kajsa.
Vågar sticka ut hakan
Förtroendet för affärsledningen har också det skjutit i höjden till toppnoteringar och samtidigt indikerar flera rapporter att Moderna Försäkringar går ett bra bokslut till mötes även finansiellt. De positiva resultaten och det starka engagemanget utgör en bra grund för bolagets fortsatta verksamhet 2021. Kajsa betonar att satsningarna på innovation kommer att öka ytterligare, till gagn för både medarbetare, kunder och förmedlare.
– Även detta återkopplas till vår kultur – vi trivs med att sticka ut hakan och vara en utmanare och det går hand i hand med att vara innovativ. Ett närliggande exempel är att vi var en av tre utvalda försäkringsbolag i en unik upphandling inom företagsförsäkring.
Det personliga mötet
Ett annat exempel är Moderna Försäkringars digitaliseringsresa, som bland annat har inkluderat att som första försäkringsbolag erbjuda betalning via Swish för privatkunder. Även företagskunder drar dock nytta av bolagets digitaliseringsfokus, inte minst tack vare de omfattande effektiviseringar som arbetet har medfört.
– Allt som kan ska utföras digitalt eller via AI för att frigöra tid åt våra medarbetare att fokusera på värdeskapande uppgifter. Det innebär till exempel att vi efter önskemål från våra kunder kommer att fortsätta med våra spännande digitala seminarier. Dessutom medför det också att vi till skillnad från många andra även framöver erbjuder våra kunder – konsumenter såväl som förmedlare eller andra partners – det personliga mötet, oavsett om det är ansikte mot ansikte eller via telefon. Det ska kännas bra att anlita Moderna, betonar Kajsa som avslutning.