1515

Räntor och valutor: Bottenrekord för svenska räntor

Svenska räntor pressas neråt på torsdagsförmiddagen, efter en viss uppgång i den inledande handeln. Samtidigt försvagas kronan mot andra valutor, till stor del drivet av fortsatt svaghet i ny industridata från SCB.

Senare fick obligationsmarknaden ytterligare visst stöd av beskedet från Riksbanken om att den avser att bygga upp en portfölj bestående av statsobligationer med löptid mellan två och tio år för nominellt 10 miljarder kronor.

Riksbanken hade flaggat för att besked om en kronportfölj skulle kunna bli aktuell i en ekonomisk kommentar för två veckor sedan, men beskedet om att portföljen nu ska börja byggas upp från och med andra halvåret i år, och tolv månader framåt, kom möjligen något snabbare än väntat.

Riksbanken vill med värdepappersportföljen se till att det finns "nödvändiga system, avtal och kunskaper på plats om det i framtiden skulle bli aktuellt att snabbt vidta extraordinära åtgärder".

Strax före lunchtid hade räntan på den tioåriga svenska statsobligationen sjunkit 6 punkter jämfört med onsdagen till rekordlåga 1,53 procent. Det tidigare bottenrekordet, 1,55 procent, noterades den 14 december 2011. Tvåårsräntan hade samtidigt sjunkit 7 punkter, till 0,96 procent (tvåårsräntan handlades dock till 0,79 procent som lägst i december).

SCB:s dataskörd på torsdagsmorgonen visade inte den återhämtning för industriproduktionen i mars som många bedömare hade räknat med efter det oväntade raset i februari. Industriproduktionen steg endast 0,4 procent i mars jämfört med februari, efter ett ras med reviderade 5,1 procent i februari jämfört med januari (-5,2). Enligt SME Direkts prognosenkät väntades en uppgång med 2,2 procent i mars.

Liksom i februari redovisade SCB inte delutfallen för undergrupperna kemisk industri och industri för farmaceutiska basprodukter och läkemedel, men en ökning med 16,9 procent för delgruppen industri för icke varaktiga konsumtionsvaror i mars tyder åtminstone på att delar av de problem som tyngde industriproduktionen i februari nu har "rättats till". Jämfört med mars 2011 sjönk dock produktionen i denna delgrupp med 15,6 procent.

Jämfört med mars 2011 sjönk industriproduktionen med 6,5 procent, väntat -4,4 procent enligt SME Direkts enkät, och bortrensat gruvnäringen, som ökade 12,7 procent, sjönk produktionen i tillverkningsindustrin med 7,6 procent i mars jämfört med mars 2011.

Under första kvartalet sjönk industriproduktionen totalt med 1,1 procent jämfört med fjärde kvartalet 2011, men i mars ökade åtminstone orderingången med 2,0 procent jämfört med i februari.

Nordea-ekonomen Andreas Jonsson skriver i ett kundbrev att problemen inom den farmaceutiska sektorn troligen inte har återställts helt i aprilstatistiken, men produktionen är svag även i andra sektorer och han anser att februari- och marsdata sammantaget utgör en besvikelse.

Andreas Jonsson tycker inte heller att återhämtningen för orderingången i mars kompenserar för raset i februari, och med ett PMI-index som pendlar runt 50-strecket ser han få tecken på någon tydlig produktionsökning under andra kvartalet.

SCB:s KPI-data för april kom in helt i linje med förväntningarna, enligt SME Direkts prognosenkät. KPI steg 0,2 procent jämfört med i mars och med 1,3 procent jämfört med april 2011, vilket också var Riksbankens prognos. KPIF- inflationen sjönk samtidigt som väntat till 1,0 procent från 1,1 procent i mars.

Prisutvecklingen i Norge var däremot betydligt svagare än väntat i april; KPI steg 0,1 procent jämfört med i mars och 0,3 procent jämfört med april 2011. Enligt Bloomberg News enkät väntades +0,3 respektive +0,5 procent. Inflationstakten enligt Norges Banks mått för underliggande inflation, KPI-JAE, sjönk till 0,7 procent i april från 1,5 procent i mars. Analytiker hade väntat +1,0 procent i april.

Norges Bank har policymöte på torsdagen, samtliga 15 bedömare i TDN Finans enkät spår oförändrad ränta. Den oväntat låga aprilinflationen lägger till ett spänningsmoment inför räntebeskedet klockan 14.00, men enligt ekonomer i Oslo kommer det knappast påverka dagens besked..

Karl Due-Andersen, ekonom på Handelsbanken i Oslo, påpekar i ett kundbrev att Norges Bank hade räknat med att den underliggande inflationen skulle vara 0,8 procent i april. Det var därmed första gången på elva månader som den underliggande inflationen var lägre än Norges Banks prognosbana, men Norges Bank kommer knappast ha möjlighet att beakta det oväntat låga inflationsutfallet i dagens penningpolitiska beslut.

Handelsbanken Oslo håller fast vid att nästa räntesteg från Norges Bank blir en höjning, i mars 2013. Inflationsutfallet för april innebär endast att uppåtriskerna mot den prognosen har minskat

Även tyska räntor vänder svagt nedåt på torsdagsförmiddagen efter att ha stigit i den inledande handeln. Det märks ingen större dramatik i spreadarna, spanska räntor handlas oförändrat till svagt lägre efter en kraftig uppgång på onsdagen.

Pasokledaren Evangelos Venizelos ska göra ett sista försök att bilda en regering i Grekland, efter att ledarna för Ny Demokrati och Syriza tvingats kasta in handduken. Evangelos Venizelos ska träffa president Karolus Papoulias klockan 13.00 svensk tid för att officiellt få mandatet.

Evangelos Venizelos betonade på onsdagen att det akuta läget kräver snabba beslut, men bedömare tvekar om Pasokledaren har några förutsättningar att lyckas där de andra gått bet och ett nyval verkar rycka allt närmare.

Inkommande grekisk statistik på torsdagen visade faktiskt att arbetslösheten sjönk till 21,7 procent i februari, från 21,8 procent i januari. Industriproduktionen sjönk 8,5 procent i mars jämfört med mars 2011, men det är ändå inte mycket sämre än de -6,5 procent som noterades för den svenska "Pippi Långstrump-ekonomin".

Bank of England har policymöte och väntas lämna styrräntan oförändrad på 0,5 procent. Några bedömare spår en ökning av programmet för tillgångsköp medan en klar majoritet spår en oförändrad nivå på 325 miljarder pund.

Inför räntebeskedet kom besked om att brittisk industriproduktion sjönk 0,3 procent i mars jämfört med februari, i linje med Bloomberg News konsensusprognos. Produktionen inom tillverkningsindustrin steg däremot 0,9 procent, mer än väntade 0,5 procent.

Från USA kommer under eftermiddagen handelsbalans i mars, importpriser i april och nyanmälda arbetslösa förra veckan. De senare väntas ha ökat med 3.000 till 368.000, enligt Bloomberg News prognosenkät.

"Som väntat har nyanmälda arbetslösa sjunkit tillbaka till nivåerna före påsken efter ett typiskt säsongsmässigt mönster. Trenden framöver kommer att bli avgörande för att bestämma om arbetsmarknaden upplever en liknande inbromsning som de två föregående åren eller inte", skriver Deutsche Bank i ett marknadsbrev.

Table


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?