1515

USA-börser: Telekom sämsta sektorn på Wall Street

USA-börserna stängde i oregelbundna riktningar på påskveckans sista handelsdag.

Dow Jones Industrial Average noterades ned 0,1 procent på 13.058, medan Nasdaq Composite ökade med 0,4 procent till 3.080. Det bredare S&P 500 sjönk med 0,1 procent till 1.398,1. Omsättningen uppgick till 700 miljoner aktier på NYSE, och till drygt 1,5 miljarder aktier på Nasdaq.

Telekom var sämsta sektor inom Dow Jones när operatörerna AT&T och Verizon noterades 2,0 respektive 1,9 procent lägre.

Bland förlorarna inom indexet återfanns också aluminiumproducenten Alcoa som på torsdagen meddelade att man kommer att sänka sin årliga produktion av aluminiumoxid med 4 procent. Aktien sjönk med 1,8 procent på torsdagen.

Säsongsjusterad statistik från det amerikanska arbetsmarknadsdepartementet visade på torsdagen att antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd i USA sjönk med 6.000 till 357.000 personer, under vecka 13, jämfört med föregående vecka. Siffrorna var i stort i linje med analytikernas förväntningar om 355.000 nya arbetssökande, enligt Bloomberg News snittprognos.

"Vi ser tydliga förbättringar på den amerikanska arbetsmarknaden men då och då blir vi påminda om att det fortfarande finns problem i Europa" sade Greg Woodard, portföljstrateg på Manning & Napier i New York, till Bloomberg News.

Statistik från Storbritannien visade under torsdagen på att produktionen inom landets tillverkningsindustri backade 1,0 procent på månadsbasis, vilket var klart under Bloomberg News snittprognos om en uppgång på 0,1 procent.

Även den tyska industriproduktionen blev en besvikelse, med en nedgång på 1,3 procent jämfört med månaden innan. Väntat var -0,5 procent.

I den spanska obligationsauktionen på onsdagen lånades enbart upp 2,6 miljarder euro, vilket var i den lägre delen av det avsedda spannet på 2,5-3,5 miljarder euro. Obligationsräntorna i Spanien och Italien steg kraftigt under torsdagen.

Bland enskilda bolag steg heminredningskedjan Bed Bath & Beyond med 8,5 procent efter att ha rapporterat ett kvartalsresultat, under den sena onsdagskvällen, som var bättre än analytikerna räknat med.

Den amerikanska klädkedjan TJX rapporterade innan börsernas öppning en försäljningsökning på 10 procent i jämförbara butiker, jämfört med motsvarande månad året innan. Utfallet var bättre än analytikernas förväntningar om en försäljningsökning på 4,8 procent, enligt Bloomberg News. Aktien stängde upp på torsdagen med 2,4 procent.

Mindre muntert var det för konferensmaterialbolaget Polycom på torsdagen som rasade med nära 20 procent efter att ha lämnat ett vinstestimat som var under analytikernas förväntningar.

Bloombergs Consumer Comfort Index, över förtroendet bland de amerikanska konsumenterna, steg under förra veckan till den högsta nivån sedan början av 2008.

På räntemarknaden tickade räntan på amerikansk tioårig statsobligation ned 5 punkter till 2,17 procent.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?