1515

Stockholmsbörsen: Uppåt efter onsdagens ras

Likt de ledande europeiska handelsplatserna skedde viss återhämtning på Stockholmsbörsen under skärtorsdagens öppningshandel, med cykliskt i topp. Alliance Oil backade i öppningen efter sänkt produktionsprognos.

"De europeiska börserna öppnar uppåt som en motreaktion av gårdagens kraftiga fall. Men det är tveksamt om många vågar öka sina positioner inför långhelgen. Förmodligen kommer vi att få se en relativt lugn handel då Stockholmsbörsen även stänger klockan 13.00 i dag. Vi får även komma ihåg att de amerikanska sysselsättningssiffrorna kommer i morgon, när Stockholmsbörsen har stängt vilket är ytterligare en anledning att i dagsläget inte ha hög exponering i marknaden", påpekar Michael Canborn, marknadsanalytiker på IG Markets, för Nyhetsbyrån Direkt.

Kring klockan 10.00 hade Stockholmsbörsens OMXS30-index stigit 0,9 procent till indexnivån 1.050,9. Omsättningen på Stockholmsbörsen var runt 1,5 miljarder kronor.

I Europa steg DAX och CAC båda 0,7 procent medan FTSE och Euro Stoxx var 0,3 respektive 0,4 procent högre.

Såväl inom Euro Stoxx som i Stockholm gick cykliskt såsom verkstad och råvarurelaterade bolag relativt starkt efter gårdagens svaga utveckling. Boliden och SSAB A noterades 2,5 respektive 2,0 högre i öppningshandeln. Atlas Copco A, SKF B, Sandvik och Alfa Laval var 1,8 till 2,1 procent högre.

Volvo B noterades däremot 1,5 procent lägre, 1,40 kronor, sedan 3 kronor i utdelning avskiljts. Utanför OMXS30 tappade NCC B drygt 7 procent, 9,90 kronor, då bolaget inte längre handlas med rätt till 10 kronors utdelning.

Alliance Oils aktie tappade 4,5 procent sedan bolaget sänkt sin produktionsprognos för upstream, råoljeproduktion, 2012 till 55.000-60.000 fat per dag. Det kan jämföras med tidigare prognosintervall 63.000-69.000 fat per dag. Gällande upstream, meddelade Alliance Oil att oljeproduktionen på Kolvinskoyefältet minskade första kvartalet jämfört med föregående kvartal. Fältet producerade i genomsnitt 16.400 fat per dag och totalt 1,5 miljoner fat under första kvartalet.

Oljebolagets depåbevis har på senare tid pressats sedan JP Morgan skrivit i en analys att branschstatistik pekat på att produktionen vid Kolvinskoye sjunkit rejält i februari. Analysen framhöll att detta skulle kunna innebära en betydande nedsida jämfört 2012 års produktionsmål om inte bolaget snabbt löste produktionsproblemen vid dess nyckelfält.

Alliance Oil spår dock att produktionen vid Kolvinskoye-fältet, i nordvästra Ryssland, kommer att vara högre vid slutet av innevarande år än vid början av året, säger bolagets styrelseordförande Eric Forss till Nyhetsbyrån Direkt.

Lundin Petroleum var samtidigt 0,5 procent högre.

Transcom avancerade drygt 3 procent, Swedbank har höjt rekommendationen på bolaget till starkt köp, från köp.

På dagens makroagenda står bland annat brittisk och tysk industriproduktion. På centralbanksfronten lämnar Bank of England räntebesked klockan 13.00, ett besked som väntas bli en odramatisk historia. Från USA kommer till eftermiddagen veckostatistik över antalet nyanmälda arbetslösa förra veckan samt varselstatistik för mars. Under långfredagen väntas vidare jobbrapporten för mars. USA-terminerna noterades 0,2 till 0,3 procent högre på torsdagsförmiddagen.

"För dagen räknar jag med att många fokuserar på Tysklands industriproduktion, som kommer vid lunch och som kan bli avgörande för risksentimentet på kort sikt", framhåller Michael Canborn på IG Markets.


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?