1515

Råvaror: Oljepriset sjunker

Råvarupriserna noterade i huvudsak något lägre nivåer på fredagens morgonhandel. Priserna pressades av en starkare dollar som kom till följd av att Standard & Poor's sänkt Spaniens kreditbetyg.

Vid klockan 8.45 handlades WTI-oljan i första termin 0,60 dollar lägre till 103,95 dollar per fat. Brent var samtidigt ned 0,58 dollar till 119,34.

"Det är ganska tydligt att i WTI-termer har vi rört oss tillbaka i intervallet mellan 103,50 dollar och 108,50 dollar, och för närvarande se vi inte några faktorer de nästkommande veckorna som kan ta oss ut därifrån. Europa är en viktig ekonomi men vi ser det inte som en stor motor för tillväxten", sa Michael McCarthy, chefstrateg vid CMC Markets Asia Pacific till Bloomberg News.

Sent på torsdagskvällen meddelade S&P att de sänker Spaniens kreditbetyg till BBB+, från tidigare A, med negativa utsikter. S&P skrev att de kan överväga en nedgradering om det politiska stödet för nuvarande reformagenda skulle minska.

"Spaniens budgetbana kommer troligen att försämras mot en bakgrund av ekonomisk kontraktion. Samtidigt ser vi en ökad sannolikhet för att den spanska regeringen kommer att behöva ge ytterligare finanspolitiskt stöd till banksektorn. Som en konsekvens av detta tror vi att det finns förhöjda risker för att Spaniens nettoskuld kan stiga ytterligare", skrev S&P.

Trots det fortsatt osäkra politiska läget i Libyen, med inhemska motsättningar, fortsätter oljeproduktionen att öka och prestera över förväntningarna. Enligt Nuri Berruien, styrelseordförande för statliga National Oil, kommer oljeproduktionen överstiga nivån som noterades innan upproret i juni i år. Produktionen väntas då stiga över 1,6 miljoner fat per dag.

På eftermiddagen riktar marknaden blickarna mot USA där BNP-statistik för första kvartalet presenteras. Enligt Bloomberg News analytikerenkät ligger förväntningarna på en tillväxt om 2,5 procent i beräknad årstakt. Privatkonsumtionen bedöms samtidigt ha stigit med 2,3 procent.

På basmetallmarknaden i London var kopparns tremånaderstermin ned 24 dollar till 8.242 dollar per ton, medan zinkpriset sjönk 15 dollar till 2.022.

Dollarn har stärkts till 1,317 mot euron, jämfört med 1,324 vid torsdagens svenska stängning.

"Dollarn steg till följd av Spaniens betygssänkning, vilket ledde till en korrektion av kopparpriset", sa Lu Minsu, analytiker vid Zhejiang Century Futures till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guld ned 5 dollar till dryga 1.652 dollar per uns. Silverpriset sjönk samtidigt 0,15 dollar till 30,94 dollar per uns.

"En starkare dollar pressar visserligen guld men vi kommer troligen inte något större intresse innan USA:s BNP- siffror senare", sa Tao Jinfeng vid Haitong Futures till Bloomberg News.

Table
 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?