1515

Stockholmsbörsen: Glada inköpare gav vändning

Stockholmsbörsen vände i likhet med de större europeiska handelsplatserna upp under måndagens eftermiddagshandel i spåren av att index för de amerikanska inköpscheferna kom in bättre än väntat för mars månad.

Från Sverige och Europa kom motsvarande index in på den svaga sidan medan siffrorna från Kina gladde i den tidiga börshandeln.

OMXS30-index i Stockholm stängde 1,1 procent högre på noteringen 1.086,5. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 12,5 miljarder kronor, medan omsättningen inklusive Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats summerade till 19,1 miljarder.

På kontinenten stängde FTSE 100 1,8 procent högre, tyska DAX steg 1,6 procent och CAC40 i Paris ökade 1,1 procent.

Banker hade länge en tung utveckling i såväl Stockholm som Europa. De indextunga storbankerna på hemmaplan vände dock samtliga upp för att stänga i positivt territorium. Sämst utveckling i storbolagsindexet hade Nokia, ned 0,6 procent.

Cykliska sektorer såsom råvaror och verkstad utvecklades starkare. Atlas Copco A steg 2,5 procent medan Alfa Laval och Assa Abloy B ökade 2,1 respektive 1,1 procent.

På råvarusidan ökade Boliden och Lundin Petroleum 1,6 och 0,8 procent, medan guldproducenten Semafo rusade hela 10,3 procent och Africa Oil 8,3 procent.

För de svenska lastvagnstillverkarna har Deutsche Bank höjt Volvo till köp medan Scania sänktes till sälj. Som skäl angavs exponeringarna mot USA respektive Brasilien. Volvo B och Scania B stängde 1,6 procent och 1,4 procent högre.

Oriflame rusade över 278-kronorsstrecket på uppgifterna om att Coty lagt ett bud på konkurrenten Avon Products om 23,25 dollar per aktie, motsvarande en premie om 27 procent baserat på snittkursen under de tre senaste månaderna. Oriflame stängde till sist 2,6 procent högre på 261,50 kronor.

Biogaia lyfte 10,5 procent till 210 kronor sedan Danske upprepat köp med höjd riktkurs till 275 från 215 kronor.

CDON steg 3,1 procent. Bolagets valberedning föreslår den tidigare Tele2-vd:n Lars-Johan Jarnheimer som ny styrelseordförande i bolaget.

De amerikanska inköpschefernas index, ISM, noterades klockan 16 svensk tid till 53,4 för mars månad, upp från 52,4 i februari. Analytikerna väntade sig ett index på 53,0.

En definitiv siffra för euroområdets inköpschefsindex för industrin visade tidigare på en nedgång till 47,7 i mars, från 49,0 i februari, och för svensk del sjönk indexet från 50,3 till 50,2. Enligt SME väntades en uppgång till 52,0.

Indexet för euroområdets har därmed visat krympande aktivitet i åtta månader i rad medan det svenska indexet för andra månaden i rad balanserade kring 50-strecket, som anges som en skiljelinje mellan en upp- och nedgång i konjunkturen.

Motsvarande siffra från Kina gladde då indexet steg till 53,1 i mars, från 51,0 i februari, mot en väntad nedgång till 50,8. Utfallet gladde under den tidiga börshandeln, inte minst då HSBC:s inofficiella index sjönk till 48,3 i mars.

Under senare tid har det byggts upp en oro för att bolag med exponering mot Kina ska ge uttryck för en försvagning inom den kinesiska ekonomin under kommande rapportperiod.

"Jag skriver inte riktigt under på denna oro, så illa är det inte ställt, även om jag tror att genomläsningen kommer att visa på försvagning inom vissa segment med kinaexponering. Baseffekter har en del i detta och även om tillväxten för en division blir relativt sämre är det inget att vara orolig för om den exempelvis är 15 procent istället för 20 procent", sade Jonas Olavi, strateg på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?