1515

Nordic Mines dyker på börsen

Guldproducenten Nordic Mines störtdök på Stockholmsbörsen efter fredagsmorgonens produktionsuppdatering och handlades på fredagsförmiddagen på de lägsta nivåerna sedan slutet av 2010. Vid 11.20-tiden bytte aktier ägare till omkring 37 kronor, en nedgång med nästan 17 procent för dagen

"Det är en rejäl nedgång, i synnerhet mot bakgrund av att aktien fallit på senare tid. Kanske är folk besvikna på att produktionen inte blev högre, men framför allt tror jag att osäkerheten ökar på grund av att bolaget behöver mer pengar så snart efter emissionen", säger Hjalmar Ahlberg, analytiker på Redeye, till Nyhetsbyrån Direkt.

Nordic Mines meddelade på fredagsmorgonen att bolaget producerat 130 kilo guld vid Laivagruvan i Finland, varav 68 kilo under mars. Produktionstakten var 3 kilo per dag i slutet av kvartalet, motsvarande omkring 90 kilo guld per månad. Detta är dock långt från bolagets mål om en produktion på cirka 300 kilo i månaden.

"Takten i slutet av mars låter hyfsad jämfört med månaderna innan, men det är oklart om förbättringen kan fortsätta på samma sätt. Gör den det ser det nog ändå skapligt ut", säger Hjalmar Ahlberg.

Att uppstartsprocessen tar tid och är svårförutsägbar är inte i sig särskilt märkligt, menar Redeyes analytiker, som exemplifierar med andra gruvor i Finland som behövt ungefär ett år för att nå full produktion.

"Frågan är hur bolaget ska klara likviditeten fram till dess. Möjligen är marknaden rädd för att det blir fler emissioner", säger han.

Nordic Mines genomförde i början av mars 2012 en emission av aktier som gav 89 miljoner kronor, pengar som efter att bolaget gjort en förlust på förfallande terminskontrakt är i allt väsentligt förbrukade.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?