1515

Stockholmsbörsen: Minus inför USA-siffror

Stockholmsbörsen backade på förmiddagen ned under nollstrecket och handlades vid lunchtid fortfarande i negativt territorium. Detta trots en hög anslutningsgrad till det grekiska skuldbytesprogrammet och lägre inflationstal än väntat från Kina. Fokus ligger nu på eftermiddagens sysselsättningsstatistik från USA.

I toppen av storbolagsindex återfanns Ericsson, medan bank, verkstad och telekom tyngde index.

Vid 13-tiden noterades OMXS30 0,3 procent ned till noteringen 1.088,2. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 4,8 miljarder kronor, medan omsättningen inklusive Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats uppgick till 6,9 miljarder.

Tyska DAX steg 0,3 procent och franska CAC 40 var i stort sett oförändrat.

"Det har gått upp ett par dagar och att greklandsprogrammet skulle gå igenom visste vi redan i går kväll. Förmodligen tittar man nu på de kinesiska tillväxtsiffrorna, som inte övertygade", säger en stockholmsbaserad handlare till Nyhetsbyrån Direkt.

Kina rapporterade tidigt på fredagen data för industriproduktion och detaljhandelsförsäljning som understeg förväntningarna.

Kinesiska KPI för februari ökade med 3,2 procent, något under väntade 3,4 procent och klart lägre än januarisiffran på 4,5 procent.

"Att inflationen var lägre är naturligtvis bra, men för oss i väst är det tillväxten som är det viktigaste", menar handlaren, som poängterar att fredagens handel var mycket stillsam med små kursrörelser.

Ericsson planerar att minska sin nordamerikanska personalstyrka med 10 procent, som en del av en normal process, enligt Bloomberg News. B-aktien steg 1,4 procent till 65:80 kronor.

Peab steg 0,8 procent till 36:11 kronor. Bolaget har fått en order på 150 miljoner kronor. Bäst i byggsektorn gick JM, som avancerade 2,2 procent.

Teliasonera och Tele2 backade båda, mot bakgrund av det priskrig som brutit ut på den svenska mobiltelefonimarknaden. Teliasonera gick ned 1,0 procent och Tele2 B 0,6 procent.

På nedsidan märktes också ett antal verkstadsbolag. Sandvik och Atlas Copco A tappade omkring 0,8 procent och Swedish Match förlorade 1,5 procent efter kursrekordet tidigare i veckan.

Läkemedelsutvecklaren Oasmia rasade 32 procent till 6:25 kronor. Bolaget det har dragit tillbaka sin europeiska ansökan om godkännande av hundcancerpreparatet Paccal Vet, sedan den europeiska läkemedelsmyndigheten uttryckt tveksamhet inför balansen mellan risk och nytta av substansen.

Det grekiska finansdepartementet meddelade på morgonen att obligationsinnehavare med 85,8 procent av landets statsobligationer sagt ja till det föreslagna skuldbytet. Beskedet är i nivå med de rykten som cirkulerade på torsdagen.

Den svenska industriproduktionen steg 3,6 procent i januari jämfört med månaden före, enligt säsongsrensad statistik från SCB. Jämfört med samma månad föregående år steg industriproduktionen 2,1 procent.

På dagens makroagenda återstår från USA statistik för handelsbalansen för januari samt sysselsättningen för februari klockan 14.30. Fokus är framför allt på sysselsättningen utan för jordbrukssektorn, där en ökning med 210.000 personer väntas enligt Bloomberg News. Grossistlager för januari publicers klockan 16.00.

Terminerna för de amerikanska börserna var vid lunchtid i det närmaste oförändrade.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?