1515

Räntor & valutor: Euron under press

Euron pressades neråt mot andra valutor och europeiska statspappersräntor sjönk något på måndagsförmiddagen efter att definitiva utfall visat på ett svagare sentiment i tjänstesektorn i euroområdet.

De slutliga PMI-utfallen för tjänstesektorn i Italien och Frankrike var betydligt svagare än vad som rapporterades preliminärt. Då hjälpte det inte att det definitiva utfallet i Tyskland var marginellt bättre är det preliminära; det slutliga utfallet för tjänstesektorn i euroområdet blev 48,8, väl under preliminärt rapporterade 49,4 och ner från 50,4 i januari. Det innebar samtidigt att det sammanvägda komposit- PMI kom in på 49,3 i februari, jämfört preliminärt rapporterade 49,7 och 50,4 i januari.

Analytiker vid BNP Paribas noterar i en snabbkommentar att PMI-utfallet talar för att takten i BNP- nedgången i euroområdet kan öka till nära -0,7 procent under första kvartalet, från preliminärt rapporterade -0,3 procent under fjärde kvartalet.

Delindexet för Spaniens tjänstesektor föll till 41,9 i februari, från 46,1 i januari. Chris Williamson, chefekonom vid Markit som sammanställer PMI-data, säger i en kommentar till Bloomberg News att den ihållande svagheten i länder som Italien och Spanien kommer att hämma utvecklingen i andra euroländer som traditionellt är beroende av handel inom euroområdet. Det väntas hämma återhämtningen i Tyskland, Frankrike och andra nordeuropeiska länder

Även i Storbritannien sjönk tjänste-PMI mer än väntat i februari, men index-nivån 53,8 (ner från 56,0 i januari) ligger dock ändå väl inne i tillväxtzonen.

Mer positivt på statistikfronten var eurostats redovisning av detaljhandelsförsäljningen i euroområdet i januari. Försäljningen steg 0,3 procent jämfört med i december och var oförändrad jämfört med januari 2011. Enligt Bloomberg News enkät väntades försäljningen ha sjunkit 0,1 procent jämfört med i december och 1,5 procent jämfört med januari 2011.

Den positiva detaljhandelsstatistiken bidrog till en återhämtning för euron, efter att ha sjunkit till 1:3160 som lägst mot dollarn vände den gemensamma valutan åter upp över 1:32-nivån närmare lunch, och samtidigt dämpades nedgången i tyska statspappersräntor.

Silf/Swedbanks inköpschefsindex för den svenska tjänstesektorn sjönk svagt till 54,0 i februari från 54,4 i januari. Samtliga delindex var ned, förutom index för affärsvolymen. Utanför PMI steg index över affärsplanerna det närmaste halvåret till den högsta nivån sedan juli 2011.

Ställt i relation till det förhållandevis starka tjänste-PMI-utfallet för januari blev SCB:s redovisning av tjänsteproduktionsindex för samma månad en besvikelse; produktionen sjönk 0,8 procent jämfört med i december och steg 1,2 procent jämfört med januari 2011. Tillväxttakten dämpades därmed från uppreviderade 3,6 procent i december (3,0).

Nordea-analytikern Andreas Jonsson noterar i ett kundbrev att de hade räknat med en oförändrad tjänsteproduktion på månadsbasis, och en uppgång med 2,5 procent på årsbasis, och han tycker att utfallet var oroande inför BNP för första kvartalet.

Andreas Jonsson konstaterar att för tjänsteproduktionsdata, till skillnad från industriproduktionen, överensstämmer månadsdata bra med vad som senare redovisas i nationalräkenskaperna.

"Summa summarum, dagens svaga notering antyder att BNP sjönk också under det första kvartalet", skriver han.

Noterbart i tjänsteproduktionsstatistiken var att delgruppen hotell och restaurangverksamhet noterade en nedgång med 0,8 procent i januari, jämfört med januari 2011, vilket kan tolkas som att den sänkta restaurangmomsen inte har lett till någon omedelbart ökad aktivitet i sektorn.

Veckodata från Arbetsförmedlingen visade drygt 4.400 sökande fick arbete förra veckan, men den registrerade arbetslösheten steg ändå med nära 2.000 personer, till 222.521, vilket är drygt 5.000 fler än samma vecka förra året.

Risken för konflikt i den svenska byggbranschen avblåstes på förmiddagen när Byggnads sade ha till medlarnas bud om nytt löneavtal.

Svenska statsobligationsräntor sjunker 2-3 punkter i förmiddagens handel, och kronan försvagas samtidigt omkring 1,5 öre mot euron jämfört med morgonens noteringar.

På USA-agendan riktas intresset främst mot ISM inköpschefsindex för tjänstesektorn, klockan 16.00, som väntas ha sjunkit till 56,2 i februari från 56,8 i januari, enligt Bloomberg News enkät.

Orderingången till den amerikanska industrin, också klockan 16.00, väntas ha sjunkit 1,5 procent mellan december och januari.

Klockan 19.20 ska vidare Richard Fisher, Fed-chef i Dallas, tala om det ekonomiska läget.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?