1515

Råvaror: Guldpriset ned

Priserna på råvaror visade i huvudsak något lägre nivåer på torsdagens förmiddagshandel.

Vid klockan 11.35 visade WTI-oljans första termin en nedgång på 0:31 dollar till 105:10 dollar per fat, medan Brent steg 0:04 dollar till 124:20.

"Vi har haft ett scenario med svag efterfrågan ett tag i USA. Ett frigörande av strategiska reserver skulle troligen leda oss under 100 dollar per fat (WTI)", sade Michael McCarthe, chef marknadsstrateg vid CMC Markets Asia Pacific till Bloomberg News.

Frankrikes näringsminister Eric Besson bekräftade på onsdagen tidigare uppgifter från Le Monde om att Frankrike är i kontakt med Storbritannien och USA om att möjligtvis koordinera ett frigörande av strategiska oljelager, i syfte att pressa ned oljepriserna.

Han uppgav att det var USA:s regering som hade kommit med förslaget och att den franska regeringen "välkomnade förslaget".

En talesman för Vita Huset sade på torsdagen att de ännu inte fattat något beslut huruvida de ska använda de strategiska lagren eller lagt fram något konkret förslag till sina allierade.

"Medan detta är en möjlighet som fortfarande ligger på bordet, så har ännu inga beslut fattats och eller något konkret agerande föreslagits", sade Josh Earnest, Vita Husets vice presstalesman, enligt Bloomberg News.

Enligt Frankrikes premiärminister, Francois Fillon, finns det goda utsikter för att USA och Europa kommer att nå en överenskommelse men han tillade att man "inte bör räkna med några mirakel".

Valerie Pecresse, Frankrikes budgetminister, sade att regeringen inväntar en rapport från Internationella energimyndigheten, IEA, innan den fattar några beslut om frågan.

I Japan visade statistik att landet importerade 43 procent mindre råolja från Iran i februari än vad det gjorde i februari 2011. Nedgången från januari motsvarade 27 procent. Trots den kraftiga nedgången verkar landet ha hittat köpare från annat håll, då den totala råoljeimporten steg 1,8 procent i årstakt.

Statistik från USA:s energidepartement, DOE, på onsdagen visade att de amerikanska lagren av råolja oväntat steg med hela 7,1 miljoner fat under förra veckan. Analytiker hade räknat med att lagren skulle stiga med 2,55 miljoner fat, enligt en enkät av Bloomberg News.

Samtidigt minskade bensinlagren med 3,5 miljoner fat (väntat -1,55 miljoner), medan destillatlagren sjönk 0,7 miljoner (väntat -0,5 miljoner fat).

Kapacitetsutnyttjandet vid raffinaderierna ökade med 2,3 procentenheter till 84,5 procent. Här räknade analytikerna i genomsnitt med att kapacitetsutnyttjandet skulle ha stigit med 0,3 procentenheter.

"Det är en 'bearish' rapport på grund av den stora uppbyggnaden av råoljelager. Bensin har dragit med ett stort hopp i efterfrågan, men detta rättfärdigar bara de höga priserna just nu", sade Sander Cohan på Energy Security Analysis till Bloomberg News.

Bland basmetallerna handlades kopparns tremånaderstermin ned 13 dollar till 8.336 dollar per ton medan zink backade 5 dollar till 1.995 och aluminium sjönk 21 dollar till 2.148.

"Priserna är nära den lägre änden av det nuvarande intervallet mellan 8.300 och 8.700 dollar per ton. Priser under 8.300 dollar kommer att vara attraktiva för kinesiska köpare", sade Nick Trevethan, senior råvarustrateg på Australia & New Zealand Banking Group till Bloomberg News.

På onsdagen nådde zinklagren som mäts av LME den högsta nivån på 17 år på närmare 899.000 ton, efter att ha stigit över den senaste toppnivån som nåddes i juli 2011.

"De fundamentala utsikterna blir allt mer mörka på zinkmarknaden. Det finns ingen sannolikhet för att dessa stora lager kommer att sjunka betydligt under en överskådlig framtid. Eftersom zink i huvudsak används i galvaniseringen av stål, kan efterfrågan på zink minska i takt med att stålindustrin blir mindre dynamisk. Initialt skulle detta pressa zinkpriset ytterligare", skriver Commerzbank i ett marknadsbrev.

Metallpriserna tyngdes på onsdagen av att Goldman Sachs sänkt sina tremånadersprognoser för råvaror, till neutral från övervikt. Inbromsande tillväxt i Kina länkade till policyåtgärder har haft en större inverkan på metaller än på energi, skrev Goldman Sachs i en analys.

Investmentbanken hänvisade också till att de flesta råvarumarknader har nått deras kortsiktiga prismål samt att banken tror att makroomgivningen kommer att dämpas under andra kvartalet med få kortsiktiga händelser som kan lyfta priserna utöver eventuella ökade spänningar i Mellanöstern.

Priset på guld med omedelbar leverans var ned drygt 7 dollar till strax över 1.656 dollar per uns, medan silver backade 0:165 dollar till cirka 31:90.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?