1515

Stockholmsbörsen: Nedgång i hela Europa

Stockholmsbörsen noterade en viss indexnedgång och utvecklingen var likartad på de ledande europeiska handelsplatserna, i fredagens förmiddagshandel.

"I frånvaro av några större statistikhållpunkter i dag saknas det några katalysatorer i kalendern för att ge en tydlig riktning i fredagens handelssession", skrev European Market Scope i ett marknadsbrev.

Stockholmsbörsens OMXS30-index var 0,7 procent lägre till noteringen 1.069,8, vid 13.00-tiden. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 4,4 miljarder kronor. Inklusive den handel som skedde på Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats uppgick omsättningen till drygt 7 miljarder kronor.

I Europa noterades Euro Stoxx, CAC och DAX mellan 0,5 och 0,9 procent ned efter en svag vecka i spåren av Kinaoro.

I Stockholm tappade Ericsson B 2,2 procent till 66,05 kronor. Enligt målet i bolagets incitamentsprogram för ledande befattningshavare ska omsättningen växa med en genomsnittlig årlig takt på 2-8 procent fram till 2014, jämfört med 2011.

I det tidigare programmet angavs tillväxtsiffran 4-10 procent för åren 2010-2013. Enligt SME Direkt ligger snittförväntningarna på en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 3,7 procent fram till 2014. De nya målen kan indikera ett visst skifte i affärsmixen framöver.

"De ska hålla kvar ebit-tillväxten samtidigt som de skruvar ned omsättningstillväxten. Det indikerar att det är ett mixskifte på gång med lägre försäljningsökning och bättre marginaler", säger Helena Nordman-Knutson, analytiker på Pareto Öhman, till Nyhetsbyrån Direkt.

Nordea drog också ned OMXS30-index med en nedgång på 3,6 procent, 2,35 kronor, till 61 kronor, sedan utdelning om 26 eurocent avskiljts. SHB A och SEB A var kring oförändrade medan Swedbank A noterades 0,9 procent lägre.

I topp bland vinnarna inom OMXS30 hittades Tele2 B och H&M B som var 1,1 respektive 0,8 procent högre. Teliasonera var samtidigt 0,2 procent lägre till 45,38 kronor.

Klädbolaget MQ:s resultat per aktie uppgick till 0,16 kronor under det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, från 0,13 kronor samma period året före. Rörelseresultatet blev 11 miljoner kronor (15), vilket gav en rörelsemarginal på 2,6 procent (3,4). Försäljningen i jämförbara butiker minskade under perioden december till februari med 1,3 procent, vilket kan jämföras med en marknad som krympte med 2,6 procent.

MQ-aktien backade 3,2 procent till 24,30 kronor.

RNB meddelade att en väsentlig resultatförbättring under innevarande räkenskapsår inte kommer att uppnås. Den nya bedömningen innebär att resultatet enbart marginellt kommer att förbättras jämfört med föregående år. Bolaget har under andra kvartalet fokuserat på att minska lagernivåer och uppnå ett positivt kassaflöde under innevarande år, något som medfört viss negativ effekt på bruttomarginalerna.

RNB:s aktie var 2,8 procent lägre till 3,10 kronor.

Karo Bio föll 13 procent efter att ha upprättat kontrollbalansräkning utan plan att träda i likvidation.

"Vi har ett alldeles för stort aktiekapital i förhållande till den verksamhet vi har i dag och det här är en teknisk konsekvens av vad bokslutet den 8 februari visade. Vi har också hållit oss inom tidsfristen för framläggande av kontrollbalansräkningen", sade Karo Bios vd Per Bengtsson i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

Makroagendan är tunnsådd på fredagen. Från USA kommer statistik över försäljningen av nya hem i februari och Fed-chefen Ben Bernanke inledningstalar vid en Fed-konferens.

USA-terminerna noterades oförändrat till 0,2 procent lägre, strax före 13.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?