1515

USA-börser: Nedåt direkt i New York

USA-börserna öppnade nedåt på torsdagen efter svaga inköpschefsindex från Kina under natten och Europa under morgonen.

Dow Jones Industrial Average var vid klockan 15.50 ned 0,7 procent till nivån 13.032, medan S&P 500 och Nasdaq noterades 0,9 och 0,7 procent lägre till 1.390 respektive 3.055. Omsättningen uppgick till drygt 180 miljoner aktier på NYSE och cirka 450 miljoner aktier på Nasdaq.

Tidsskillnaden mellan Stockholm och New York är endast fem timmar till dess att Europa också byter till sommartid på söndag, den 25 mars.

Råvaror och industri återfanns bland sämsta sektorer inom Dow Jones där Caterpillar ledde nedgångar med -2,9 procent. Bland råvarubolagen var Freeport McMoran, som är operatör i den av Lundin Mining delägda koppargruvan Tenke Fungurume i DR Kongo, bland förlorarna med en nedgång på 3,7 procent.

Kinas inköpschefsindex för industrisektorn sjönk till 48,1 i mars från 49,6 månaden före, enligt ett snabbestimat som sammanställts av HSBC och Market Economics inför den ordinarie statistiken som ska publiceras den 1 april.

"Många börjar inse att den kinesiska tillväxten saktar ned", sade Mark Bronzo, förvaltare på Guggenheim Investments i New York, till Bloomberg News.

Ekonomerna på Bank of America påpekade dock att denna statistik tenderar att komma in svagare än den officiella statistiken vilket kan bero på att HSBC-insamlingen består av mer småföretag som drabbats hårdare av kreditåtstramningar.

Snabbestimatet över euroområdets samlade inköpschefsindex (Composite PMI) var också sämre än väntat med en nedgång till 48,7 i mars, jämfört med 49,3 föregående månad. Förväntningarna låg på en ökning till 49,6 enligt Bloombergkonsensus. Såväl inköpschefsindex för tillverkningsindustrin som tjänstesektorn sjönk oväntat, detsamma gällde för Tyskland och Frankrike.

Att USA:s ledande indikatorer steg 0,7 procent i februari mot förväntade 0,6 procent och faktumet att antalet nyanmälda arbetslösa sjunkit aningen mer än väntat under föregående vecka, förmådde inte vända på det svaga sentimentet.

Bland enskilda bolag rapporterade budbolaget Fedex före börsernas öppning ett resultat per aktie som slog förväntningarna på Wall Street för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Däremot var bolagets prognos för helårsvinsten 2011/2012 något svagare än vad analytiker väntat sig och aktien var ned i öppningen med 3,7 procent.

Betalningssystemsbolaget Vantiv gjorde debut på Wall Street under torsdagen och noterades i inledningen för en uppgång på 13,8 procent.

Den amerikanska tioårsräntan tickade ned 4 punkter till 2,25 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?