1515

Stockholmsbörsen: MTG i topp

Stockholmsbörsen handlades med negativ underton under låg omsättning på fredagen. Verkstadsbolagen tyngde, medan banksektorn fortsatte upp. I topp återfanns MTG.

Stockholmsbörsens OMXS30-index stängde i stort sett oförändrat till noteringen 1.105,1. Omsättningen var 10,1 miljarder kronor på Stockholmsbörsen medan omsättningen inklusive Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats uppgick till 13,9 miljarder.

Att 25 av EU:s 27 länder som väntat undertecknade finanspakten för stärkt budgetdisciplin fick inget tydligt genomslag på marknaden, trots att EU-ordföranden Herman Van Rompuy gjorde sitt bästa för att marknadsföra det nya avtalet.

"Återupprättandet av förtroendet i framtiden för euroområdet kommer att leda till ekonomisk tillväxt och jobb", sade han.

Större effekt fick nyheten om att Spanien höjer sitt underskottsmål för 2012 till 5,8 procent av BNP, från tidigare 4,4 procent av BNP. Efter en initial nedgång repade sig de europeiska börserna dock något.

Sett över veckan hörde de svenska bankerna, liksom deras kontinentala kollegor, till börsvinnarna. Sektorn har gynnats av såväl ECB:s treårsrepa som av beslutet att omförhandlingarna av Greklands skulder inte ska leda till några utbetalningar av CDS-kontrakt.

Goldman Sachs har blivit mer positivt till europeiska banker efter ECB:s likviditetsåtgärder och rekommenderar investerare att vara överviktade mot sektorn.

På fredagen steg SEB A med 0,6 procent och Nordea med 0,5 procent.

Veckans överlägsna förlorare i OMXS30-index blev Nokia, som tappade 10 procent under perioden efter att högt ställda förväntningar på telekommässan i Barcelona inte infriats. Under fredagen återtog aktien dock lite mark och steg 0,6 procent, trots en kreditbetygssänkning från S&P.

Högst upp i OMXS30 regerade MTG, som därmed stigit fyra dagar i följd. SEB Enskilda var för dagen den i särklass största köparen. MTG B steg 2,8 procent till 335,70 kronor.

En annan stark aktie var Autoliv, som lyfte 1,8 procent till 455,70 kronor.

Swedish Match klättrade också vidare till nya rekordnivåer, men backade sedan tillbaka och stängde 0,3 procent upp till 252:10 kronor.

Börsindex tyngdes bland annat av verkstadsbolagen. I botten hamnade Assa Abloy, med en nedgång på 1,9 procent till 198,50 kronor. Atlas Copco A och SKF B backade 0,9 respektive 0,6 procent. Veckans förlorare i sektorn, Sandvik, återhämtade sig med 0,2 procent på fredagen.

Bland de lite mindre bolagen tappade den tidigare kursraketen Haldex med 2,4 procent till 45:70 kronor.

Statistik från ACT Research som visade att den preliminära orderingången på tunga lastvagnar i USA uppgick till 22.500 i februari hade ingen inverkan på Volvos kurs. B- aktien backade 0,7 procent.

Africa Oils börsvärde ökade med 12 procent under god omsättning. Nomura har inlett bevakning av aktien genom att sätta rekommendationen till köp och riktkursen till 35 kronor, vilket alltså skulle innebära mer än en fördubbling från fredagens nivåer kring drygt 14 kronor.

Active Biotech fortsatte på den tidigare inslagna linjen och steg ytterligare 13,4 procent. Aktien har därmed rusat mer än 47 procent på en vecka.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?