1515

Räntor & valutor: Euron oförändrad

Europeiska statspappersräntor öppnar måndagens handel med små förändringar jämfört med fredagens stängning, och euron handlas samtidigt nära oförändrade nivåer.

Europahandeln inleddes i spåren på en försiktig start på veckan i den asiatiska handeln, marknadsaktörer riktade fokus mot Kinas tillväxtutsikter efter att statistik på lördagen visat att landet i februari noterade det största underskottet i handelsbalansen sedan 1980-talet.

Efter nyårsledigheten i januari steg Kinas import mer än väntat i februari medan exporttillväxten inte nådde upp till förväntningarna. Det ledde till att utrikeshandeln gav ett underskott på 31,48 miljarder dollar, långt över väntade - 5,35 miljarder enligt Bloomberg News prognosenkät.

Analytiker som Bloomberg News talat med konstaterar att handelsstatistiken blir ytterligare en faktor som argumenterar för en lättare ekonomisk politik.

Kinas centralbank meddelade på måndagen att den kommer att fortsätta att bedriva en "klok" (prudent) penningpolitik och samtidigt göra "finjusteringar" och vidta förebyggande åtgärder vid behov.

I ett pressmeddelande klargjorde centralbanken att den kommer att använda räntor, växelkurs, öppna marknadsoperationer och reservkrav. Banken kommer också löpande utveckla marknadsbaserade räntor och förändringar i yuanens växelkursmekanism.

Två stora asiatiska ekonomier rapporterade också mer positiva konjunkturindikatorer på måndagen, i Japan steg maskinorderingången mer än väntat i januari, och i Indien ökade industriproduktionen långt mer än väntat samma månad, +6,8 procent jämfört med januari 2011. Enligt Bloomberg News enkät väntades en ökning med 2,1 procent.

Måndagens Europafokus riktas främst mot eurogruppens möte i Bryssel, i eftermiddag/kväll, då de väntas fatta beslut om det andra stödpaketet till Grekland om 130 miljarder euro. Eurogruppen väntas också diskutera Spaniens läge efter att premiärminister Mariano Rajoy nyligen meddelat att prognosen för budgetunderskottet i år höjts till 5,8 procent av BNP, från 4,4 procent tidigare.

Veckans Europaagenda bjuder i övrigt bland annat på KPI-data för februari från en rad euroländer, och en definitiv sammanställning från Eurostat publiceras på onsdag. På tisdag presenteras vidare det tyska ZEW-indexet för mars.

På onsdag meddelar Norges Bank räntebesked, och publicerar en ny penningpolitisk rapport. Gynnsam ekonomisk statistik och relativt tydliga kommentarer från centralbanksledningen har gjort att tidigare förväntningar om ytterligare räntesänkningar nu är så gott som bortblåsta, även om en stark norsk krona kan vara en joker.

Svenska statsobligationsräntor noteras oförändrat till marginellt lägre inför öppningen på måndagen, kronan handlas samtidigt obetydligt svagare mot euron jämfört med noteringarna vid den svenska marknadens stängning på fredagen.

SEB:s boprisindikator för mars publicerades på morgonen, och den visade att hushållen i allt högre grad nu tror på en starkare utveckling på bostadsmarknaden. Indikatorn steg till +1 i mars från -13 i februari, vilket var den högsta noteringen sedan i juli.

"Riksbankens räntesänkning, fortsatt börsuppgång och en något lugnare situation i eurozonen ligger sannolikt bakom hushållens mer positiva syn på bostadsmarknaden", säger SEB:s privatekonom Gunilla Nyström i en kommentar.

I övrigt för svensk del bjuder den kommande veckan på KPI-data, tisdag, och arbetslöshetsstatistik, torsdag, för februari. Enligt SME Direkts prognosenkäter kan SCB- statistiken komma att visa att inflationen var lägre än Riksbankens februariprognosbana medan arbetslösheten kan ligga i överkant.

Förhoppningsvis kan Riksbankens nye direktionsledamot Per Jansson kommentera läget när han på tisdag gör sitt första offentliga framträdande i sin nya roll. Per Jansson, som tidigare var chef för den penningpolitiska avdelningen på Riksbanken, ska tala under rubriken: "Några aspekter på det ekonomiska läget".

På torsdag ska vidare Riksbankschefen Stefan Ingves tala om finansiell stabilitet ur ett konsumentperspektiv inför riksdagens finansutskott.

Måndagens USA-agenda är tunn, men tisdagen bjuder på såväl detaljhandelsdata för februari samt räntebesked från Federal Reserve.

Den amerikanska centralbanken väntas inte annonsera några förändringar i den penningpolitiska hållningen, men ledamöterna väntas debattera vad inkommande ekonomiska data innebär för de ekonomiska utsikterna.

Vid ett anförande inför kongressen den 29 februari noterade Fedchefen Ben Bernanke den positiva utvecklingen på arbetsmarknaden det senaste halvåret. Han sade att förbättringen hade gått något snabbare än väntat givet att ekonomin samtidigt har växt i en takt nära eller under den långsiktiga trenden.

Fedchefen fastslog dock att även om jobbmarknaden har förbättrats så är den långt ifrån normalläge, arbetslösheten är fortsatt hög, långtidsarbetslösheten ligger på nära rekordhöga nivåer och antalet personer som jobbar deltid av ekonomiska skäl är "mycket hög".

Senare i veckan riktas USA-intresset mot inflationsstatistik för februari, PPI torsdag och KPI fredag, samt industribarometrar i form av Empire Manufacturing Index samt Philadelphia Fed index på torsdag.

Det kan också vara värt att åter påminna om att USA skiftade över till sommartid i helgen, vilket innebär att tidsskillnaden mellan Stockholm och New York nu endast är fem timmar, mot normala sex timmar, till dess att även Europa skiftar till sommartid den 25 mars.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?