1515

USA-börser: New York öppnar upp

De amerikanska börserna inledde torsdagen med att återerövra onsdagens tapp, och Dow Jones- indexet klättrade åter upp till nivåer över 13.000.

Ett glädjeämne för investerarna var att antalet nyanmälda arbetslösa amerikaner förra veckan var lägre än väntat. Klockan 16 kom dock ett knippe makrodata som var sämre än väntat, och indexen föll tillbaka något.

Strax efter klockan 16.45 noterades storbolagsindexet Dow Jones Industrial Average 0,3 procent upp på 12.987, medan det bredare S&P 500 hade stigit 0,4 procent till 1.371. Nasdaq Composite hade samtidigt klättrat 0,4 procent till 2.979. Alla sektorer på det breda indexet gick upp, med banker och råvarubolag i spetsen. JP Morgan var bästa bolag på storbolagsindexet, upp 1,8 procent.

Sänken klockan 16 utgjorde dels att bygginvesteringarna sjönk med 0,1 procent i januari i stället för att ha ökat med de 1,0 procent som väntades, dels ett sämre ISM-inköpschefsindex än väntat. Detta sjönk från 54,1 i januari till 52,4 i februari, medan konsensusförväntningen låg på en ökning till 54,5.

Från Europa hade tidigare under dagen spanska, italienska och franska obligationsauktioner lyft aktiemarknaderna. Den italienska tvåårsräntan sjönk exempelvis till under två procent för första gången sedan oktober 2010.

"Vi rivstartar inte världsekonomin, men vi ser en del förbättringar i ekonomin, och risken från Europa har minskat. Jag vet inte precis om den har försvunnit, det bästa jag kan säga just nu är egentligen bara att den har skjutits upp", sade Mark Masterson, vd på fondbolaget Hightower's Masterson i Florida, till Bloomberg News strax före de lite sämre amerikanska makrosiffrorna.

På bolagsfronten rapporterade General Motors oväntat en försäljningsökning under februari, och aktien steg uppemot 3 procent för att sedan falla tillbaka till en ökning på 1,7 procent. Bolagets allians med Peugeot ska leda till besparingar på cirka 2 miljarder dollar per år, enligt Bloomberg News som talat med insatta källor. Fords aktie följde samma mönster som GM:s efter att Detroitjätten liksom konkurrenten rapporterade en större försäljningsökning än väntat under februari.

H&M:s konkurrent GAP steg närmare 10 procent i förhandeln efter att bolagets jämförbara försäljning ökat med 4 procent under februari. Väntat var en försäljningsminskning på 1,4 procent. Efter en dryg timmes handel var aktien upp 7,2 procent. Även Limited Brands och TJX rapporterade en ökad försäljning under månaden på 8 respektive 9 procent. Limited Brands sjönk dock med 1,8 procent och TJX steg med blygsamma 0,1 procent. I sammanhanget kan nämnas att H&M B steg 0,5 procent i Stockholm.

Nästa höjdpunkt på USA-agendan är att Dennis Lockhart, chef för Federal Reserves kontor i Atlanta, talar om bland annat ekonomin klockan 18.30. Senast han talade, den 15 februari, hette det att den långsamma förbättringen på arbetsmarknaden talar för att Federal Reserve bör hålla styrräntan låg till långt in i 2014, trots de tecken på att ekonomin stärks som fedchefen då ansåg synas.

Den amerikanska tioårsräntan tickade upp sex punkter till 2,03 procent och på valutamarknaden var euron oförändrad mot dollarn på 1,332.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?