Annons

Räntor och valutor: Euron stark

Räntemarknaden i Europa präglas under onsdagsförmiddagen fortsatt av minskade spreadar mellan kärna och periferi, även om rörelsen gröpts ur något, samtidigt som euron håller i sin förstärkning mot dollarn från tisdagen.

Tyska räntor är 1-2 punkter upp under dagen och handlas 2-4 punkter högre jämfört med svensk stängning på tisdagen, med tioåringen på 1,97 procent. Franska räntor är svagt ned under dagen, liksom framförallt portugisiska och irländska räntor i periferin.

"Rapporter om framsteg i räddningsprocessen för Grekland är uppmuntrande. Ränteuppgången har tryckt upp den tioåriga tyska statsobligationen nära 2 procent, och därmed testat toppen på tvåmånadersintervallet. Det kommer sannolikt att behövas substantiella nyheter för sentimentet för att gå igenom denna psykologiska nivå", skrev Orlando Green på Credit Agricole i ett marknadsbrev enligt Bloomberg News.

Greklands premiärminister Lucas Papademos hade på tisdagen ett möte med Charles Dallara, chef för International Institute of Finance, IIF, som leder förhandlingarna från de privata långivarnas sida, och träffade även företrädare för trojkan. Däremot sköts ett planerat möte mellan Lucas Papademos och partiledarna upp till onsdagen. Detta möte uppges nu ska hållas någon gång under eftermiddagen, med sedvanlig reservation för ändringar.

Enligt uppgifter till Bloomberg News har partiledarna fått ett utkast från trojkan om vad som krävs för att få ett nytt stödpaket om 130 miljarder euro. Eventuellt väntas under onsdagen även enskilda överläggningar mellan företrädare för trojkan och partiledarna för att diskutera läget.

Enligt Wall Street Journal har ECB gjort viktiga eftergifter beträffande sitt innehav av grekiska statsobligationer som kommer att bidra till att minska landets skuldbörda och underlätta vägen mot ett nytt stödpaket.

Enligt tidningen har ECB gått med på att byta statsobligationer som de köpt på andrahandsmarknaden förra året till ett pris under nominalvärdet förutsatt att samtalen om skuldrekonstruktion lyckas. ECB kommer inte att ta en förlust på transaktionen, enligt tidningen, men det är oklart huruvida ECB kommer att byta obligationerna till det pris de köpte dem eller om de kommer att göra en vinst.

Enligt Dow Jones skulle en sådan lösning kunna minska Greklands skuldbörda med upp till 11 miljarder euro.

Frågan om detta lär dyka upp på presskonferensen med ECB-chefen Mario Draghi på torsdagen, efter ett rådsmöte där ECB antas lämna styrräntan oförändrad på 1,00 procent.

På valutamarknaden har euron i stort bibehållit förstärkningen mot dollarn från tisdagen, med handel på 1,325. Sedan måndagens botten har euron därmed stärkts mer än 2 cent. Dollarn har samtidigt tappt något till 77,10 mot yenen.

"Vi väntar fortfarande på ett avtal från Grekland men marknaden fortsätter att betrakta Grekland som ett halvfullt glas. Detta leder till en bättre ton för euron", sade Jane Foley på Rabobank International till Bloomberg News.

Statistik på onsdagen visade den tyska exporten sjönk 4,3 procent i december jämfört med november, medan importen sjönk 3,9 procent, väntat var -1,0 respektive +0,8 procent enligt Bloomberg News prognosenkät.

"Svag global efterfrågan i slutet av 2011 hade därmed en starkare inverkan än väntat. Liksom vid fallet i produktionen, så kan denna branta nedgång hänföras till en kalendereffekt. Utsikterna för den tyska ekonomin har samtidigt förbättrats i början av detta år då den globala ekonomin återhämtar sig och osäkerheten runt skuldkrisen har lättat", skrev Commerzbank i en kommentar.

Svenska räntor handlas svagt ned i kortare löptider medan långa änden är svagt upp från tisdagens stängning. Kronan har sammantaget stärkts 2 öre mot dollarn men tappat 1 öre mot euron.

Riksbankens enkätundersökning, genomförd i januari, visade att företagen nu märker av viss en nedgång i sin verksamhet. Efterfrågan vek mot slutet av 2011, främst inom industrin, och företagen började också dra ned produktion liksom antalet anställda.

"Konjunkturläget väntas försämras ytterligare under det kommande halvåret. Den svagare utvecklingen har redan nu gett avtryck på företagens prisplaner och allt färre företag tror sig kunna höja priserna under året", skrev Riksbanken i rapporten som publicerades på onsdagen.

Enkätsvaren visar att en svagare europeisk konjunktur tillsammans med en starkare krona har fått tydlig påverkan på exportföretagen. Personalstyrkan anses nu vara för stor i förhållande till produktion och försäljning. På vissa håll har man redan dragit ned på antalet anställda och företagen räknar med ytterligare neddragningar framöver.

Enkäten visar också att riskerna anses vara mycket stora, och de är framför allt knutna till den statsfinansiella krisen i Europa, även om situationen inte är lika allvarlig som under krisen 2008-2009.

Nordea skrev i en kommentar att enkäten inte bjöd på några större överraskningar. Företagens uppfattning om den nuvarande situationen och utsikterna har försämrats sedan den förra intervjuundersökningen genomfördes för cirka ett halvår sedan, och detta syns tydligast för industrisektorn.

Svagare efterfrågan och en starkare krona har haft en avsevärd inverkan på exportföretagen. Arbetskraften är något överdimensionerad och noterbart är att den svagare efterfrågan tryckt ned företagens prisplaner betydligt.

"Totalt sett stödjer rapporten vår syn om att Riksbanken kommer att leverera en räntesänkning i nästa vecka och bortom det", skrev Nordea. Riksbankens nästa penningpolitiska möte är den 15 februari.

Danske Markets skrev i en kommentar att detta blir en del av underlaget inför Riksbankens möte i nästa vecka, när de ska publicera nya prognoser och räntebana.

"Det är svårt att tro att budskapet i denna undersökning kommer att avfärdas som irrelevant och för oss är det uppenbart att företagen upplever en cyklisk inbromsning som är mer uttalad än vad som antogs i Riksbankens decemberprognos vad gäller export, investeringsaktivitet och prisplaner", skrev Danske Markets, som tror att det ger Riksbanken argument för att sänka räntan redan i februari och öppna för fler lättnader framöver.

USA-räntorna har stigit något i den europeiska handeln, med den tioåriga statsobligationen på 1,98 procent, 3 punkter upp från tisdagens svenska stängning.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?