1515
Annons

Stockholmsbörsen: Kina stöttade kurserna<br />

Cykliska bolag med exponering mot Kina avancerade i Stockholm sedan kommunistpartiets nya ledare sagt att den inhemska efterfrågan ska stöttas. Nokia fick därutöver en extra skjuts från lanseringen av Lumia i Kina.

Storbolagsindexet OMXS30 stängde 0,3 procent högre till noteringen 1.091,3. Omsättningen på Stockholmsbörsen stannade på knappt 8,7 miljarder kronor. Inklusive Burgundy, Bats Chi-X och Turquoise uppgick omsättningen till 10,7 miljarder.

I Kina rådde börshausse under onsdagen sedan det i en första bedömning av ekonomin från kommunistpartiets politbyrå under den nye ledaren Xi Jinping meddelats att politiken ska vara stabil. Samtidigt som ekonomin stabiliseras står den nästa år inför "olika utmaningar som inte ska underskattas", enligt uttalandet där det också framgick att Kina kommer att öka den inhemska efterfrågan och stötta urbanisering, stärka kontrollen över fastighetssektorn och stötta småföretag.

Från Nokia kom nyheten att Lumia 920T lanseras med operatören China Mobile och kommer att finnas tillgänglig i Kina i slutet av året. Dessutom kom beskedet att Lumia 620 börjar säljas i Asien i januari 2013 samt därefter i Europa.

Nokia steg 9,3 procent till 23:86 kronor i Stockholm.

"Det är en begriplig reaktion i ett allmänt positivt sentiment runt bolaget, aktien är utbombad vilket medger stora rörelser. China Mobile är världens största teleoperatör och Nokia kommer nu in med en Windows Phone-modell före kinesiska tillverkare samt Samsung. De lanserar även snabbt en WP8-modell i ett lägre prissegment", sade Stefan Olsson, analytiker på Ålandsbanken, till Nyhetsbyrån Direkt och påpekade samtidigt att det problemfyllda, hälftenägda, Nokia Siemens lämnat nya besked kring kostnadsbesparande åtgärder.

Cykliska och Kinaberoende aktier som SSAB A, Boliden, SKF, Atlas Copco A och Sandvik steg 0,4 till 3,1 procent.

Medan Boliden fick stöd av ett stigande kopparpris aviserade SSAB att affärsområdet EMEA höjer priset för flera produkter med minst 300 kronor per ton.

"Prisnedgången på stål har varit kännbar under 2012. De prishöjningar vi nu gör speglar den senaste tidens utveckling på marknaden", sade Rinaldo Baldi, säljchef SSAB EMEA.

Assa Abloy tappade 0,7 procent. JP Morgan har sänkt rekommendationen för aktien till neutral, från övervikt.

Swedish Match tyngde med sin nedgång på 3,4 procent i index. Dagens Nyheter skrev mot bakgrund av det förslag som EU-kommissionen diskuterar, som säger att tobaken inte får ha smaker från frukt eller örter som gör den mer lockande för ungdomar, att skärpta regler kan innebära kraftiga inskränkningar i produktportföljerna för bolag på den svenska snusmarknaden.

"Att försäljningsförbudet för snus inom EU skulle ligga kvar känns otroligt väntat och därför känns en nedgång på 3 procent ganska stor. Men den stora frågan är var som händer med smaktillsatserna. Jag tror inte att det får så stor påverkan på volymerna för befintliga konsumenter och dessutom är det konkurrensneutralt, men samtidigt innebär det att snusbolagen får lite svårare att rekrytera nya användare", resonerade en analytiker i en kommentar till Direkt.

Enquest avancerade 3,3 procent. Nordea har höjt sin rekommendation för aktien till starkt köp, från tidigare köp.

Kappahl steg 6,9 procent efter att Affärsvärlden rekommenderat köp i onsdagens nummer av tidningen.

I snöovädret lyfte Skistar knappt 3 procent.


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?