1515
Annons

Räntor och valutor: <br />Räntor ned i krisländer<br />

Grekiska statspappersräntor sjunker kraftigt, och kanske mer än önskvärt, efter att det grekiska statsskuldkontoret, PDMA, annonserat att man avser att återköpa statsobligationer med löptider till 2023-2042 för 10 miljarder euro.

Erbjudandet, som gäller till klockan 17.00 brittisk tid den 7 december, innebär att obligationerna ska återköpas för ett genomsnittligt pris på max 34,1 procent av nominellt värde.

Framgångsrika återköp är en viktig faktor för att Grekland åter ska få nya utbetalningar ur stödprogrammet, betalningar som varit frysta sedan i juni. Priserna på grekiska statsobligationer stiger dock kraftigt på förmiddagen, till nivåer som överstiger de som PDMA har satt som gräns för återköpen.

Priset på obligationen med löptid till 2023 hade efter en dryg timmes handel stigit 3,61 procent, till 38,88 procent av nominella värdet. Räntan hade samtidigt sjunkit 1,36 procentenheter, till 14,78 procent.

Spyros Politits, chef för förvaltningsbolaget TT-ELTA AEDAK, säger dock till Bloomberg News att han tror att uppköpserbjudandet kommer att lyckas, och om det inte gör det fullt ut kommer målet endast att missas med en "liten marginal".

Enligt Spyros Politis är det genomsnittliga priset satt högre än vad som tidigare annonserats, och det gör att ett antal utländska investerare kommer att lockas att delta i uppköpserbjudandet. Han ville däremot inte kommentera om det egna företaget kommer att sälja obligationer i erbjudandet.

Även spanska och italienska statspappersräntor sjunker i förmiddagshandeln på måndagen, medan tyska statsobligationsräntor vänder svagt uppåt efter ett inledande nedställ på måndagsmorgonen. Även svenska statsobligationsräntor vänder svagt upp på måndagsförmiddagen efter ett nedställ i öppningshandeln

Måndagen präglas av inköpschefsindex för industrisektorn runt om i världen; index för hela euroområdet steg till 46,2 i november från 45,4 i oktober. Det var i linje med den preliminära beräkningen, och även i linje med konsensusprognosen, detta trots att de slutliga utfallen för Italien och Frankrike blev lägre än de preliminära rapporterna.

Redan i helgen kom besked om att kinesiska industr-PMI steg i oktober, om än marginellt mindre än väntat. Kina har också redovisat november-PMI för tjänstesektorn, som steg till 55,6 från 55,5 i oktober.

Silf/Swedbanks inköpschefsindex för den svenska industrin steg marginellt till 43,2 i november från 43,1 månaden före, väntat var 43,7.

Silf/Swedbank konstaterade att industrikonjunkturen alltjämt är betydligt svagare än normalt. Störst positiva bidrag till totala PMI gav produktionen, men även delindexen för leveranstiderna och orderingången steg. Sysselsättningen fortsatte att försämras, och delindexet stod för det största negativa bidraget till totalindexet.

"Trots att företagens produktionsplaner var något mindre pessimistiska talar de tillsammans med minskad orderingång och krympande orderstockar för att arbetsmarknaden förblir pressad", skrev Silf/Swedbank.

Anders Brunstedt, ekonom på Handelsbanken, noterar att utfallet var svagare än väntat, och nivåerna ligger nu mycket lägre än bottennoteringarna under 2011. När det gäller framåtblickande komponenter bjöd inte orderkomponenten på något större hopp, men Anders Brunstedt ser ändå visst hopp om en förbättring baserat på relationen order/lager och det faktum att internationella trenden blivit något mer positiv.

"Vi håller fast vid vår syn om att det snart bottnar ut också för Sverige", skriver Anders Brunstedt.

Brittiska industri-PMI steg oväntat mycket i november, till 49,1 från 47,3 i oktober, analytiker hade väntat 48,0. Även problemlandet Spanien noterade en tydlig uppgång i sitt industri-PMI i november, till 45,3 från 43,5 i oktober. Den spanska tillverkningsindustrin ser därmed betydligt mindre dystert på konjunkturläget än inköpscheferna i den svenska tillverkningsindustrin.

I USA väntas ISM:s inköpschefsindex för industrin ha sjunkit till 51,5 från 51,7 enligt Bloomberg News prognosenkät, där orkanen Sandy gör prognosen svårare än normalt. ISM-data publiceras klockan 16.00, samtidigt som bygginvesteringsstatistik för oktober, som väntas visa en ökning med 0,5 procent.

Redan klockan 14.58 väntas definitiva amerikanska industri-PMI för november, som väntas ha stigit till 51,7 från 51,0 i oktober. Prognoserna för det slutliga utfallet är därmed lägre en de 52,4 som rapporterades preliminärt.

Kronan tappade efter PMI, men det ser ut att finnas intresse att sälja euro mot kronor vid omkring 8,68. Kronan handlas samtidigt relativt stabilt mot dollarn runt 6,65

I övrigt på valutamarknaden fortsätter euron att stärkas något mot dollarn, till 1,304. Dollarn fortsätter även ytterligare något nedåt mot yenen, till 82,15.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?