Annons

Räntor och valutor: <br />Euron starkare

Tyska räntor har sjunkit tillbaka något under förmiddagen, men handlas fortsatt svagt upp från måndagens stängning. Italienska räntor är 1-2 punkter ned medan spanska handlas 1-4 punkter högre.

"Det tycks vara marknadens uppfattning att makroekonomin inte är så illa som befarat. Det kan komma vissa framsteg vad gäller Spanien, och vissa framsteg vad gäller Europas skuldkris, och det kan få tyska räntor under lite tryck", sade Niels From på Nordea till Bloomberg News.

Europabörserna är överlag upp, även om uppgången gröpts ur under förmiddagen. Positiv input från bolagsrapporter och USA-data har stärkt riskaptiten, tillsammans med uppgifter om att Spanien kan vara nära att söka ett stödpaket.

Såväl Financial Times som Wall Street Journal rapporterar om att Spanien är förberedda på att ansöka om ett europeiskt stödprogram så att ECB kan börja köpa spanska statsobligationer. Men först måste externa faktorer lösas, som hur en spansk stödansökan skulle påverka exempelvis Italien.

Enligt en källa vid det spanska ekonomidepartementet behöver Spanien inte några pengar från den europeiska stabilitetsmekanismen, men landet är ändå beredda på att söka en kreditlina för att ECB ska kunna köpa landets obligationer. Enligt källan räknar Spanien med att en stödansökan skulle kunna påverka marknaden så att räntorna pressas ned redan innan ECB har köpt en enda obligation.

Spanska räntor steg inför en emission av växlar. Spanien sålde för totalt 4,86 miljarder euro, över avsedd volym, och där räntenivåerna låg rätt nära motsvarande emissioner i mitten av september.

Tyska ZEW-index, som speglar investerarnas förväntningar, steg till -11,5 i oktober från -18,2 föregående månad, bättre än väntade -14,9. Nulägesindex sjönk dock till 10,0 från 12,6, under väntade 11,8.

ZEW uppgav i en kommentar att riskerna för den tyska ekonomin har minskat något, och denna minskning kan förklaras av en avtagande osäkerhet på finansmarknaderna. Trenden de senaste månaderna har varit ett försämrat nuläge, samtidigt som förväntningarna tycks ha bottnat.

ECB:s program för tillgångsköp, OMT, har inte förbättrat sentimentet för euroområdet som helhet. Den största risken för den tyska ekonomin är fortsatt euroområdets kris och potentialen för default hos något medlemsland, enligt ZEW.

Citigroup skriver i ett marknadsbrev att de sänkt sannolikhetsantagandet för en grekisk exit från valutaunionen inom 12-18 månader till 60 procent från 90 procent, främst på grund av en ändrad attityd från kärnländerna. Politiker är rädda för negativa effekter i kommande val, särskilt i Tyskland, och en minskad motståndskraft i Europa för en chock som en grekisk exit.

Den lite mer samarbetsvilliga hållningen från Grekland och bättre underskottsdata har även hjälpt till, och bedömningen är att det inte krävs några jättestora belopp för att hålla Grekland flytande under 2013, och därmed skulle det inte krävas något större stödpaket som kan vara svårt att få igenom.

På längre sikt kommer det däremot åter att bli uppenbart att det grekiska programmet inte kan följa den utstakade vägen och att skuldnivån inte är uthållig. Om det inte sker en ny skuldavskrivning, vilket är rätt osannolikt, så antas ett dödläge mellan Grekland och de internationella långivarna så småningom leda till bortdraget stöd och därmed blir en grekisk exit det enda kvarstående alternativet. Den mest sannolika timingen för detta är första halvåret 2014, skriver Citigroup.

Eurostat rapporterade en inflationstakt i euroområdet på 2,6 procent i september, oförändrat från föregående månad och lägre än väntade 2,7 procent. Kärninflationen var också oförändrad, på 1,5 procent, lägre än väntade 1,6 procent.

På valutamarknaden har euron stärkts till 1:299 mot dollarn, efter att ha varit uppe på 1:3015 som högst. Dollarn har stärkts något till 78:85 mot yenen.

"Det tycks finnas ett ökande tryck på Bank of Japan att vidta åtgärder vid mötet senare i månaden. Folk förväntar sig mer stimulanser från BOJ", sade Katsunori Kitakura på Sumitomo Mitsui Trust Bank till Reuters.

Pundet reagerade inte nämnvärt på KPI-statistik, som visade att den brittiska inflationstakten som väntat sjönk till 2,2 procent från 2,5 procent föregående månad.

Svenska räntor har stigit 1-2 punkter medan kronan stärkts 4 öre mot dollarn och 2 öre mot euron från måndagens stängning.

USA-räntorna handlas något högre under förmiddagen. På USA-agendan märks bland annat september-KPI, klockan 14.30, industriproduktion för september, klockan 15.15, samt NAHB:s index över sentimentet bland amerikanska bostadsbyggare.

Tisdag klockan 11.40 (måndag klockan 16.15)
USD/SEK  6:6410  (6:6805)  Statsobl 2y  0,71 (0,70)
EUR/SEK  4,703472 (8:6464)  Statsobl 10y  1,52 (1,50)
EUR/USD  2,120833 (1:2943)  Räntegap/ty
3 (4)
US obl 10y  1,67 -1,66 Tysk obl 10y  1,49 (1,46)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?