Annons

Skräckindex inte lika läskigt längre

När det var som skakigast på aktiemarknaderna under hösten 2011 låg det så kallade skräckindexet, Vix, på över 45. Men efter en veckas handel under 2012 ligger Vix kring 20.

Volatilitetsindexet Vix visar hur stora kurssvängningar marknaden väntar sig och brukar därför kallas för skräck- eller rädsloindex. Från att ha varit uppe på paniknivåer under hösten ligger Vix på kring 20 efter en börsvecka 2012.

”Under hösten var Vix-indexet uppe över 45 vid fyra olika tillfällen, vilket talar för en extremt orolig marknad”, säger John Lönnqvist, analytiker på IG Markets.

Han tar tempen på marknaden genom en indelning i fyra intervall på Vix. Över 45 betyder panik på marknaden, mellan 35 och 45 en rädd och ofta fallande marknad, samt mellan 25 och 35 en orolig marknad.

Men när index ligger mellan 15 och 25 är marknaden lugn och ofta i en starkt positiv trend.

Med Vix på runt 20 – innebär det att riskaptiten på börsen är tillbaka?
”Ja, det kan man säga. Men vi har fortfarande inte knäckt viktiga nivåer på börsen. På OMXS30 ligger vi exempelvis under den viktiga 1.050-nivån."

"Jag tror vi måste upp över den nivån, och ligga kvar där en period, innan förra årets toppar på nära 1.200 kan utmanas”, säger John Lönnqvist.

Det går att se ett samband mellan ett skräckindex på höga nivåer och en fallande börs, och tvärtom. Men John Lönnqvist säger att man ska passa sig för att investera med enbart Vix som utgångspunkt.

”I och med att numera också kan handla Vix kan det finnas ett visst mått av spekulation i själva indexet. Därav kan man bara använda Vix som en generell indikator. Men man kan ha Vix som en ett sätt att bedöma risk och riskhantering.”

Varför har då skräckindex gått ned så mycket, trots att skuldkrisen i Europa finns kvar?
”Det kom in lite mer köpvolym innan årsskiftet och investerarna håller sig lugnare. Man har gjort försök till lösningar på skuldkrisen i Europa och nu vankar alla av och an, även om det inte finns någon lösning vet alla att försök görs.”

Det kan vara bra att komma ihåg att volatiliteten på själva volatilitetsindexet kan vara hög.

”Rädslan är inte så påtaglig för tillfället, men det kan ändras snabbt. Vi har sett tidigare, under hösten 2011, att Vix kan gå från 20 upp till 35 på bara två-tre dagar”, säger John Lönnqvist.

Vix visar förväntade prissvängningar på optioner som följer S&P 500. På Stockholmsbörsen finns ett liknande volatilitetsindex, DVIS, som grundar sig på optionshandel på OMXS30.

Jämför börsens rörelser med Vix:


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

”Vår affär handlar inte om att samla in data som vi sedan delar med tredje part”

Samtidigt som AI effektiviserar och förenklar våra liv, har det uppstått en del etiska utmaningar med den nya tekniken och hantering av data. Till skillnad mot många av sina konkurrenter har det svenska AI-bolaget Artificial Solutions valt att ta en stark ståndpunkt i frågan redan från starten. 

– Vi varken behåller eller delar den data som vår plattform samlar in, säger bolagets COO Peter Roost. 

Lär dig mer om konversationell AI här 

I Netflix-dokumentären ”The social dilemma” berättar en av skaparna av Facebooks ”gilla”-knapp att dess ursprungliga syfte endast var att få människor att må bättre. Spolar vi fram till i dag står ett ”like” för så mycket mer. Genom att visa ett företag vad vi gillar, ger vi dem också inblick i vilka vi är – och den datan kan i sin tur användas för bland annat kommersiella syften. 

Peter Roost, Chief Operating Officer på Artificial Solutions som är världsledande inom konversationell AI, förklarar att deras etiska ståndpunkt när det kommer till hantering av data skiljer dem från deras konkurrenter.

– Många av de stora tech-bolagen utvecklar teknik inom vårt segment, men till skillnad från dem handlar inte vår affär om att samla in data som vi sedan delar med tredje part. Den data som våra kunder och partners lägger in i vår patenterade plattform Teneo är deras egen och vi har ingenting med den att göra. 

Arbetar med simulerad data

Teneo, som används av flera av världens största företag, bygger på så kallad konversationell AI – en artificiell intelligens som låter människor och teknik samtala på ett naturligt och intuitivt sätt. Artificial Solutions policy gällande sina kunders och partners data har varit densamma sedan bolaget grundades 2001. 

– En del av vår positionering är att vi är ganska nöjda om våra kunder väljer att ta hand om och administrera sin egen data. En fördel med Teneo är att vi inte behöver se kundernas data för att bygga nya applikationer till dem, utan vi arbetar istället med simulerad data, säger  Peter Roost och fortsätter:

– Som ett exempel har vi under många år haft två italienska banker som kunder, vars system vi inte har någon som helst tillgång till. Om en ny version av Teneo kommer ut, levererar vi den till dem via en luftsluss – det är så pass avskilda från oss de vill vara. 

Tror inte på självreglering

För några år sedan var det här med ägande av data inte alls ett lika hett ämne. Men Peter Roost berättar att det i dag kommer upp varje gång de träffar en potentiell kund. Något som till stor del har att göra med den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som introducerades 2018.

– För oss handlade GDPR mest om att formalisera vad vi redan gjort under alla år. Enligt oss är datahantering ett högst relevant ämne som blir allt viktigare. Det enda sättet att hantera de etiska utmaningar som uppstår vid användandet av data är mer reglering. Jag tror dock inte på att låta stora kommersiella bolag självreglera när det kommer till AI, eftersom deras främsta syfte alltid är att generera pengar till aktieägarna. 

Ladda ner den perfekta guiden till chatbottar 2020 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?