Annons

Råvaror: Oljepriset går åt två håll

Priserna på metaller och olja visade ytterst små rörelser på måndagsförmiddagen. På oljemarknaden läggs stort fokus vid utvecklingen i Iran, medan skuldkrisen i Europa fortsätter att prägla hela råvarusegmentet.

På oljemarknaden visar WTI-oljan i första termin en nedgång på 0,34 dollar per fat till 101,22 vid klockan 11.35. Brent var samtidigt upp 0,06 dollar till 113,:12 vilket innebär att prisskillnaden mellan de två är uppe på en tvåmånadershögsta.

Spänningarna kring Iran är en faktor som bidrar till att hålla priset uppe, med andra ord samma trend som rådde under större delen av förra veckan.

"Varje potentiell störning måste tas på allvar för det behövs inte mycket för att vi får utbudsproblem", säger Ric Spooner, chefanalytiker vid CMC Markets i Sydney, till Bloomberg News.

USA:s högsta militära rådgivare skickade i en intervju med CBS i helgen en tydlig varning till Iran att om de stänger Hormuzsundet kommer USA att vidta åtgärder för att öppna det.

"De har investerat i kapacitet som gör att de kan blockera Hormuzsundet under en period. Vi har investerat i kapacitet som säkrar att om det händer, kan vi upphäva det", sade general Martin Dempsey.

Samtidigt rapporterade Bloomberg News med hänvisning till källor att en oljeledning som skulle göra att Förenade arabemiraten kan kringgå Hormuzsundet i sin oljeexport återigen har blivit försenad på grund av konstruktionssvårigheter.

Abu Dhabi hade planerat för att exporten via oljeledningen skulle inledas redan i januari 2011, men projektet har nu försenats minst till april 2012, enligt källorna.

"Den oljeledningen skulle kunna transportera i princip all olja från Abu Dhabi. Det är en väldigt viktig del i infrastrukturen, och det är otroligt att den inte har byggts färdigt", säger Robin Mills, analytiker vid Manaar Energy Consulting.

I lördags rapporterade Internationella energimyndigheten, IEA, att de står redo att svara på betydande störningar i oljeutbudet men att de inte har några omedelbara planer på att frigöra strategiska lager.

"Vi fortsätter att vara redo att svara på betydande utbudsstörningar, men eftersom inga specifika utbudsstörningar är på gång, överväger vi inte aktivt några åtgärder för närvarande", skrev IEA.

Men Reuters rapporterade på fredagen, med hänvisning till källor, att IEA förbereder en plan att frigöra 14 miljoner fat per dag om Iran skulle stänga Hormuzsundet.

Morgan Stanley skriver i en analys daterad den 8 januari att den geopolitiska oron kan väntas fortsätta att diktera oljeprisets utveckling. Fundamenta pekar annars mot en försvagning i priset när marknaden nu går in i en period med säsongsmässigt svagare efterfrågan.

Investmentbankens generella råd är att i år fokusera på de mer defensiva alternativen bland råvarorna, framför de mer konjunkturkänsliga. Bland dem som väntas gå svagare pekas förutom olja även zink, bly och nickel ut.

Basmetallmarknaden i London drog ingen större nytta av kraftigt stigande aktiemarknader i Kina, och kopparpriset sjönk 39 dollar till 7.541 dollar per ton, medan zinkpriset steg 10 dollar till 1.863. Samtidigt var nickel ned 34 dollar till 18.716 dollar per ton.

Med fokus på eurokrisen fortsätter investerare att ställa sig negativa till utsikterna för efterfrågan på basmetaller. Stort fokus riktas mot de kommande mötena mellan Frankrikes president Nicolas Sarkozy och Tysklands förbundskansler Angela Merkel inför EU-toppmötet den 30 januari.

"Marknaden ser fortfarande Europa som klart negativt. Jag ser definitivt dessa möten som ett steg mot ett nytt fördrag, men jag skulle inte vänta mig att vi får se något speciellt spännande för tillfället", skrev Nic Brown, chef för råvaruanalys vid Natixis Commodity Markets till Bloomberg News.

Guldet handlades nära förra veckans slutnivå, drygt 1.618 dollar per uns, medan silvret var upp nästan 0,20 dollar till 28,965.

"Vi anser att guldet har hållit sig uppe relativt bra i ljuset av den starka dollarn. Det är inte dåligt att metallen har konsoliderats. Guldet största fördel just nu är den låga positioneringen, och det skulle krävas ett relativt lågt stöd för att skapa ett stort utfall på priserna", skrev Edel Tully, analytiker vid UBS, i en rapport på måndagen.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Hög grad av automation har blivit ett konkurrensmedel i logistikbranschen

Större internationell konkurrens, minskade marginaler och svårigheter att sätta framtidsprognoser är aspekter som tillverkningsindustrin måste förhålla sig till idag. För att nå lönsamhet i framtiden kommer det att krävas mer transparanta samarbeten, en högre grad av intelligent automation och färre truckar, tror Jungheinrich.  

Tillverkningsindustrin står just nu inför flera stora utmaningar som bland annat beror på den ökande e-handeln. Samtidigt som konsumenterna kräver snabbare leveranser, lägre priser och större variation på produkterna blir marginalerna lägre inom branschen. 

– Företagen måste nu sänka sina kostnader för att kunna bli mer lönsamma. Jag tror att vi kommer att få se en högre grad av intelligent automation vilket leder till just detta, men också ett mer effektivt användande av resurserna och bättre, mer transparenta samarbeten, säger Carsten Duus, VD Jungheinrich Sverige och Danmark.  

Färre truckar och ökad effektivitet

Jungheinrich levererar integrerade, övergripande logistiklösningar till sina kunder och hjälper till med en helhetslösning där design, utveckling, montering och implementation ingår. De ser att den ökade automatiseringen kommer att leda till en konsolidering av de olika processerna inom logistikkedjan. 

– Vi ser en trend där olika logistikprocesser blir mer automatiserade och går in mer i varandra. Det kommer att förenkla och öka produktiviteten i leveranskedjorna avsevärt. Detta kommer att göra att färre truckar behövs när moment sker per automatik. Exempelvis tömning av lager och transport inom själva lagret. 

Genom att sammanföra en högre artificiell intelligens till automationslösningarna kan Jungheinrich skapa snabbare och kostnadseffektivare godshantering. Exempelvis kan förarlösatruckar köra till den plats där behovet är som störst vid olika tider under dagen, så kallad ghost picking. 

– Fler lösningar där truckförare inte behövs kommer att dyka upp. Truck-to-man är ett sådant exempel där trucken är självgående och medarbetare endast behöver plocka och fylla på trucken med varor allt medan den kör. Till skillnad från bemannade plocktruckar så hittar de självkörande motsvarigheterna alltid den bästa rutten vilket gör att arbetet kan flyta på utan avbrott. 

Ett konkurrensmedel

Automatisering har blivit ett kraftfullt konkurrensmedel och något företag nu behöver inkludera i sin strategi om de vill ligga steget före. Inte minst med tanke på de höga kraven konsumenterna ställer. Jungheinrich kan här fungera som en partner som hjälper kunden att ta klivet in i framtidens logistik. 

– För oss handlar det om att förenkla processer, kapa kostnader och hjälpa våra kunder att arbeta på ett mer effektivt sätt – både administrativt och operativt. Vi tar alltid fram lösningarna tillsammans med våra kunder och identifierar vilka delar av deras flöden de behöver förbättra och effektivisera, avslutar Carsten Duus. 

Om Jungheinrich AG

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich kan erbjuda kunder allt från en enstaka truck till stora ”nyckelfärdiga” nya lager. Jungheinrich är experter på att skräddarsy intralogistiklösningar åt kunder så att de är rustade inför utmaningarna med Industry 4.0. Huvudkontoret finns än idag i Hamburg. Jungheinrich finns i 40 länder med egna säljbolag och ytterligare i drygt 80 länder via återförsäljare och partners. Jungheinrich har 18 000 anställda globalt och omsatte totalt €4.07 miljarder år 2019. Jungheinrich är börsnoterat, listat på SDAX.

Om Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

 

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?